Vědci viděli živě cestu bakterie do organismu hostitele

Zahraničí Zahraničí
28. 7. 2009 15:50
Britští výzkumníci sledovali průnik bakterií do embrya octomilky obecné
Drosophila melanogaster alias Octomilka
Drosophila melanogaster alias Octomilka | Foto: André Karwath, Wikipedia

Londýn - Tým vědců z britských univerzit v Bathu a Exeteru oznámil, že se mu podařilo sledovat v reálném čase, jak bakterie napadá a infikuje živý organismus.

Bakterii, speciálně označenou, sledovali v embryu octomilky obecné, někdy též přezdívané ovocná muška kvůli její zálibě ve shnilém ovoci.

Reakce imunitního systému na bakterii viděli v konfokálním mikroskopem s mimořádně vysokou rozlišovací schopností.

Experiment označili za úspěšný. O jejich pokusu informoval server Science Daily.

"Většina prací, týkající se infikování organismu baktériemi, je založena na výzkumu, provedeném po odumření napadeného organismu. Nový systém zakládá možnost sledovat infikování živého organismu v přímém přenosu," napsal Science Daily.

Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Ludvík Hradilek

"Zaznamenat mikroskopický souboj mezi bakteriemi a imunitním systémem v těle celého živočicha a v reálném čase je ohromující. Umožní nám to lépe pochopit zákonitosti infikačního procesu," uvedl spoluautor výzkumu Nick Waterfield z univerzity v Bathu.

Podle jiného člena týmu tento výzkum přispěje k lepšímu poznání lidských patogenů jako jsou listérie (bakterie způsobující zánět mozkových blan) nebo trypanozomy. Zjistí se, jak si počínají při konfrontaci s imunitním systémem a jaká může být účinná léčba proti infekcím.