Vědci rozluštili genetický kód klíšťat. Vědí už, jak zpracovávají velký objem krve člověka

ČTK ČTK
10. 2. 2016 8:02
Potenciálně průlomový objev se povedl vědcům: dokázali rozluštit genetický kód klíšťat. To by mělo pomoct najít lepší způsoby prevence a léčby chorob, které klíšťata způsobují, zejména klíšťové encefalitidy. Rozluštění genetického kódu může podle expertů objevit způsoby, jak proti klíšťatům bojovat pomocí repelentů, insekticidů či jiných prostředků. Vědci například poznali způsob, jak klíšťata zpracovávají velké objemy krve odčerpané z těla oběti a jak vyměšují.
Foto: Thinkstock

Washington - Vědci rozluštili genetický kód klíšťat a otevřeli možnost účinnější prevence a léčby chorob, které přenášejí.

Výsledky výzkumu vědců z americké Purdueovy univerzity zveřejnil odborný časopis Nature Communications. Studie identifikovala víc než 24 tisíc genů.

Klíště obecné (Ixodes scapularis) může oběť infikovat lymskou boreliózou, ale především klíšťovou encefalitidou, rozšířenou v oblasti od západní Francie po ruský Dálný východ, Mongolsko, Koreu a západní Čínu. Česká republika zůstává i přes mírný pokles počtu případů na prvním místě v počtu onemocnění klíšťovým zánětem mozku v Evropské unii. Loni bylo hlášeno 351 případů, dva lidé zemřeli.

"Jsou vytrvalí a houževnatí. Nemusíme je ale nenávidět. Lidé by měli být informovaní, měli by chápat rizika a vědět, jak chránit své zdraví," řekla novinářům Catherine Hillová, která americký vědecký tým vedla.

Vědci například poznali způsob, jak klíšťata zpracovávají velké objemy krve odčerpané z těla oběti a jak vyměšují. Našli také hormon, který u samic reguluje vývoj vajíček. Pokud by se našel způsob, jak tento vývoj blokovat, mohla by se zavést kontrola reprodukce klíšťat.

Indonéská sopka Merapi obnovila aktivitu, chrlí lávu

Nejaktivnější indonéská sopka Merapi ve středu vybuchla a do délky 1500 metrů po jejím svahu vytekla láva. Jde o její nejprudší aktivitu od listopadu, kdy úřady zvýšily stupeň nebezpečí v blízkosti sopky. Při jejím výbuchu v roce 2010 zemřelo 347 lidí.

Merapi leží na hustě obydleném ostrově Jáva, poblíž historického města Yogyakarta. Je nejaktivnější z desítek sopek na indonéském území a v nedávné době vybuchla několikrát.

Nebezpečí je nyní na druhém nevyšším stupni a úřady zakázaly vstup do pětikilometrového okruhu kolem kráteru. Merapi se zvedá do výšky 2968 metrů a vulkanologové na její zvýšenou aktivitu upozorňují od loňského listopadu.

Basketbalista Wall v NBA zazářil proti bývalému týmu

První utkání proti bývalému týmu Washingtonu vyšlo v NBA rozehrávači Johnu Wallovi na výbornou. Jeho Houston přehrál Wizards jasně 107:88, přičemž třicetiletý basketbalista k vítězství pomohl 24 body a pěti asistencemi. Na druhé straně zápas nevyšel Russellu Westbrookovi, jenž sice nasbíral 19 bodů, 11 doskoků a sedm asistencí, ale prohrál v sezoně poosmé ze svých devíti vystoupení.

Výsledky NBA:

Atlanta - LA Clippers 108:99, Houston - Washington 107:88, Utah - New York 108:94.