Vědci přišli s novou metodou úpravy DNA. Mohla by pomoci i s chudokrevností

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
29. 10. 2019 20:07
Vědci jí říkají "prime editing". Jde o technologii, která by mohla v budoucnu "vyléčit" chudokrevnost nebo třeba cystickou fibrózu. Tato nová metoda úpravy DNA by mohla napravit až 89 procent vadných genetických mutací.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Na metodě, která dokáže přesně přepsat genetický kód, pracují odborníci z amerického Broadova institutu, jenž je součástí věhlasného Massachusettského technologického institutu (MIT). Dosavadní výsledky jejich práce zveřejnil tento týden odborný časopis Nature.

Experti, kteří tzv. prime editing testují v laboratorních podmínkách, provedli zatím celkem 175 různých úprav DNA. Metodu označují za "velmi přesnou a víceúčelovou", píše britský server BBC.

"Metoda prime editingu je krok - a možná velmi významný krok - kupředu, co se týče naší dlouhodobé snahy naučit se provádět jakékoliv změny DNA na jakémkoliv místě v lidském genomu," uvedl pro server NPR americký biolog a chemik David Liu z Broadova institutu.

Podle časopisu Nature existuje kolem 75 tisíc nebezpečných mutací, které stojí za vznikem dědičných chorob, jako je třeba cystická fibróza. Ta postihuje dýchací a trávicí soustavu a nemocným většinou zkracuje život. Prime editing by mohl jednou vyléčit až 89 procent těchto mutací, věří odborníci.

Jako používání klávesových zkratek

V jednom případě se vědcům, kteří s novou technologií pracují, podařilo třeba napravit mutaci způsobující srpkovitou anémii. Nemoc česky známá jako chudokrevnost postihuje podle údajů Světové zdravotnické organizace (WHO) až 1,6 miliardy lidí.

Při jiném z pokusů zase odborníci opravili mutaci, která vyvolává Tay-Sachsovu chorobu. Jde o vzácnou dědičnou nemoc, která se projevuje třešňově červenou skvrnou na sítnici oka. Neexistuje na ni žádný lék. Jedna z jejích forem je smrtelná.

A jak celá technologie funguje? Vědci se snaží princip přirovnat k použití trojice klávesových zkratek u počítače. Nejprve se stiskne zkratka Ctrl+F, která se na počítači využívá pro vyhledání určité části textu, již chceme změnit. Pak stačí zmáčknout Ctrl+C a Ctrl+V, aby se do vyznačeného místa zkopíroval nový text.

Odborníci vkládají do této metody dokonce větší naděje než do technologie zvané CRISPR/Cas9, kterou v roce 2015 představil tým ze Spojených států. Tyto tzv. molekulární nůžky dokážou vadný gen z imunitního systému vystřihnout.

Jak ale napsal server BBC, podle vědců mohou "nůžky" provést střih nepřesně, ve špatném místě. Prime editing by s přesností neměl mít problém.

Úžasný moment pro vědu

I přestože si odborníci od nové metody slibují mnohé, opakovaně zdůrazňují, že její vývoj je teprve na startovní čáře. Ještě je podle nich potřeba další výzkum, aby si byli jisti, že prime editing mohou aplikovat na člověka.

"Zatím autoři (studie) provedli experimenty jen na několika druzích lidských buněk, což je velmi daleko od toho, aby to bylo dostatečné," uvedl pro deník The Guardian britský genetik Robin Lovell-Badge z institutu Francise Cricka v Londýně. Ani on ale nezpochybňuje budoucí úspěch.

Fjodor Urnov, který působí na Kalifornské univerzitě v Berkeley, hovoří o studii publikované v časopise Nature jako o jednom z nejúžasnějších momentů ve vědě. "Tato technologie by se jednou mohla dost dobře stát způsobem, který bude napravovat choroby způsobené mutacemi," myslí si Urnov. I on ale varuje, že na závěry je ještě příliš brzy.

Video: Vědec stvořil geneticky upravené děti. Nejsou to žádní Frankensteinové, říká Svoboda

Je to etický problém, experiment udělal tajně, měl souhlas pacientů, ale ne etické komise, upozorňuje molekulární biolog Petr Svoboda. | Video: Daniela Drtinová

D1 na Vysočině klouže, varují silničáři. V noci sněžilo, vyjely desítky sypačů

Okolo Jihlavy na 115. kilometru dálnice D1 platí varování před náledím, mezi 90. a 120. kilometrem může být vozovka kluzká. Podle dispečinku krajské správy silnic v kraji přes noc sněžilo, venku byly desítky sypačů. Na silnicích uvízlo několik kamionů, po ránu ale problémy se sjízdností silničáři nezaznamenali.

Sněžilo už v neděli v podvečer. "Venku bylo asi 90 sypačů, jelikož sněžilo i v noci, začaly znovu jezdit asi ve 2:00. Sem tam nějaký kamion v noci někde klouzal, ale teď už to jezdí," řekl dispečer.

Přes den bude na Vysočině zataženo, sněhových přeháněk ale bude podle meteorologů ubývat. Večer se může ojediněle tvořit mlha. Nejvyšší odpolední teploty budou od jednoho do tří stupňů Celsia.

Britský princ Harry řekl, že je smutný, že musel vzdát svých královských povinností. Královně a lidem chtěl prý sloužit dál

35letý Harry to uvedl v projevu před zástupci své charitativní organizace na podporu lesothských dětí Sentebale Harry podle agentury Reuters řekl, že konečný výsledek není tím, co zamýšlel, jinak to podle něj však nebylo možné.

Buckinghamský palác v sobotu oznámil, že princ Harry a jeho choť Meghan už nebudou disponovat titulem královská výsost, nebudou plnit pracovní povinnosti plynoucí z příslušnosti ke královské rodině a nebudou placeni z veřejných prostředků.

"Doufám, že snadněji pochopíte, k čemu jsme dospěli, že si nechám odstup od všeho, co jsem znal, abych učinil krok směrem k tomu, co bude doufám pokojnější život," prohlásil Harry. S manželkou Meghan předtím oznámili, že chtějí své povinnosti omezit, finančně se osamostatnit a žít střídavě v Británii a Severní Americe.

Miliardář Skala prodal budovu Albatrosu na Národní třídě, píše list

Bývalý Dům dětské knihy a sídlo nakladatelství Albatros na rohu Národní třídy a ulice Na Perštýně v Praze koupil od realitního magnáta Václava Skaly byznysmen Daniel Farnbauer. Uvedl to v pondělí deník E15. Albatros v minulých letech prodělal rozsáhlou rekonstrukci, která skončila loni na podzim. Osm z deseti podlaží si podle deníku následně pronajala coworkingová společnost Spaces.

Skala vlastnil Albatros jako fyzická osoba, nikoli přes svou Pražskou správu nemovitostí (PSN). Farnbauer budovu kupuje prostřednictvím firmy Real Estate Albatros. Ani jedna ze stran se k prodeji či výši transakce nevyjádřila.

Budova Albatrosu byla postavena ve druhé polovině 60. let minulého století podle návrhu architektů Stanislava France, Luďka Hanfa a Jana Nováčka. První větší renovaci zažila v 90. letech. Poté v budově sídlila Česká spořitelna, která ji prodala Skalovi v roce 2008.