Paříž - Jako každý třetí čtvrtek v listopadu v posledních desetiletích se i dnes po celém světě otvírají sudy a lahve mladého vína beaujolais nouveau (nové beaujolais). Vedle Francie vypukly největší oslavy příchodu tohoto francouzského vína tradičně v Japonsku.
Vinaři z oblasti Beaujolais exportují čtyřicet procent produkce nového beaujolais. Vedle Japonska, kam zamířily miliony lahví, putovalo toto víno především do Spojených států a do Německa.
V České republice se nové beaujolais také začalo prodávat, ale Čechy v posledních letech příliš neláká a jejich zájem klesal. Mezi mladými víny dávají totiž čeští zákazníci přednost domácímu svatomartinskému vínu.
Oficiální začátek degustace nového beaujolais nastal jako každý rok proražením soudků s vínem ročníku 2014 o půlnoci v obci Beajeu.
V tomto hlavním městě mladého beaujolais u Lyonu na východě Francie se sešly tisícovky lidí z celého světa, především z Evropy, ale i ze Spojených států a Asie. Oslavy s výkřikem Le Beaujolais nouveau est arrivé! (Nové beaujolais je tady!) přichystaly restaurace v Tokiu, New Yorku, Pekingu i jinde ve světě.
Lahve mladého vína z odrůdy Gamay, které je na etiketě označeno jako beaujolais nouveau či beaujolais primeur, se po celém světě tradičně otvírají třetí čtvrtek v listopadu od roku 1985. Konzumenti mohou ode dneška znovu volit mezi dvěma označeními (appellations) - "normálním" beaujolais nouveau a zpravidla "lepším" a dražším beaujolais-village nouveau.
V obou případech víno opět nabízí granátovou barvu a vůni ovoce.