Stárnoucímu londýnskému metru uleví železnice

pra
6. 10. 2007 17:00
Náklady na novou dopravní infrastrukturu převyšují olympiádu

Londýn - Britský ministerský předseda Gordon Brown dal zelenou výstavbě železniční sítě napříč Londýnem. Ta by měla uvolnit napětí v nedostačující přepravní kapacitě metra. Projekt nové dopravní infrastruktury za 16 miliard liber (32 miliard dolarů) je největší od dob výstavby tunelu pod průlivem la Manche, napsala agentura Bloomberg.

Železnice, o níž se poprvé začalo uvažovat před osmnácti lety, má spojit letiště Heathrow s centrálním Londýnem, dále bude pokračovat osm kilometrů na východ do Canary Wharf, kde roku 2017 vznikne významná kancelářská adresa.

Vybudování sítě bude financováno ze státního rozpočtu, z peněz londýnských obchodníků a z jízdného, oznámil Brown na zasedání v Downing Street.

Železniční tunely vybudované pod dráhou stávajícího metra budou zasazené až do hloubky 22 kilometrů pod zemí. Ulevit by měly především přetíženému metru, jež loni přepravilo miliardu cestujících. Výrazně se zkrátí i doba cestování. Přejezd mezi Heathrow a Canary Wharf by měl trvat místo současných 70 minut pouhých 43.

Podle odhadů by železnice ročně přepravila 200 milionů cestujících. Bez ní by byly městské autobusy a vlaky tak přecpané, až by se staly nebezpečnými. Současně by zpomalily obchodní expanzi.

"Pokud bychom toto nevybudovali, v průběhu následujícího desetiletí by firmy začaly opouštět Londýn a přesídlovaly by do New Yorku, Paříže či Dubaje," řekl londýnský starosta Ken Livingstone.

Rozpočet na výstavbu sítě je i vyšší než předpokládané výdaje spojené s přípravou olympijských her v roce 2012. Na výstavbu stadionů se počítá s 9,3 miliardami liber, na nový terminál na letišti Heathrow je vyhrazeno 4,3 miliardy liber. Eurotunel spojující Británii a Francii stál v době svého dokončení, roku 1994, 9,5 miliardy dolarů.

 

Právě se děje

Další zprávy