Brusel (Od naší spolupracovnice) - V sídle Evropské unie se sice nikoliv oficiálně, ale o to častěji vedou diskuse, jak naložit se zlobivými Čechy.
Přesněji: jak Českou republiku potrestat za to, že Václav Klaus nechce podepsat Lisabonskou smlouvu.
O trestu pro Čechy se nemluví jen v Bruselu. Francouzský prezident Nicolas Sarkozy například pohrozil v pátečním rozhovoru pro deník Le Figaro "důsledky" v případě, že Klaus nepodepíše do konce roku. Je to o poznání mírnější výrok, než jaký pronesl v září: tehdy dokonce mluvil o "trestu".
Nikdo z evropských lídrů však dosud tyto hrozby přesně nepojmenoval.
Co se tedy může zlobivým Čechům opravdu stát, navzdory tomu, že v posledních dnech prezident Klaus naznačil možné ústupky? Projděme si pět scénářů.
1. |
Vyloučení z EU |
Francouzští diplomaté v Bruselu šíří spekulace o vyloučení Česka z Evropské unie. To je planá a těžko uskutečnitelná hrozba. "To jsou zcela zbytečné a kontraproduktivní řeči. Nikdo nemá zájem jít do takové krajnosti a navíc to není ani prakticky možné," říká vysoce postavený bruselský diplomat. Vyloučení z Unie není v současnosti právně upraveno. Až Lisabonská smlouva uznává právo členských států na to kdykoli z EU vystoupit.
2. |
Ztráta komisaře |
Nejkonkrétnější hrozbou je ta o ztrátě komisaře. Česko by tak přišlo o zastoupení a tedy i vliv v Evropské komisi, která je výkonným orgánem Unie, dohlíží na dodržování regulí a navrhuje novou legislativu. Tuto variantu trestu zmiňují především čeští politici, jako o reálné možnosti se o tom v Bruselu ale příliš nemluví.
Obecně se nikomu do zmenšování komise nechce. Bez Lisabonské smlouvy ale současný princip jedna země jeden komisař není možné zachovat. Už nyní švédské předsednictví pracuje s variantou 26+1 v případě, že Unie bude dál fungovat podle smlouvy z Nice. Ta počítá s redukcí komise o jednoho komisaře, ale postižené zemi by "zbyl" vysoký představitel pro zahraniční záležitosti (dnes Španěl Javier Solana). Takový post by byl s ohledem na chabost některých portfolií v komisi výhrou. Že by právě Čechům spadl do klína za "trest" je ovšem krajně nepravděpodobné. Spíše se budeme muset spokojit s ještě méně vlivnou oblastí například kulturou a vzděláváním.
3. |
Ztráta podpory |
Nebezpečnější formy trestu jsou ty hůře uchopitelné a skryté. Pokud Češi zmaří Unii projekt velké institucionální reformy, na které evropští politici strávili bezmála deset let, těžko mohou počítat s přívětivou podporou našich zájmů. Zejména pak od dvou zemí, které si Lisabon přejí nejvíce Německa a Francie. A bez nich lze v Unii málokdy cokoli zásadního prosadit. "Pokud budete příště něco potřebovat či chtít prosadit, tak na to zapomeňte. Bez Německa či Francie se nikam nedostanete, budete poslední v řadě," říká další ze znalců bruselských poměrů.
4. |
Ztráta peněz |
Nejbolestivější by byla ztráta peněz. Prozatím je vůči nám Unie poměrně štědrá. Jsme čistými příjemci peněz. Když se letos rozděloval balík pěti miliard eur zbylých z rozpočtu z předchozího roku, Čechům připadlo 35 milionů eur (bezmála miliarda korun) na dostavbu zásobníků plynu klíčových v případě přerušení energetických dodávek.
V případě potopení Lisabonu by to příště mohlo být podstatně méně i proto, že o rozpočtových záležitostech hlasují i europoslanci. A ti sotva Čechům zadupání "Lisabonu" do země odpustí, protože smlouva významně posiluje jejich vliv. Do roku 2013 mají Češi své příjmy z Unie relativně jisté. Příští rok se ale začne jednat o novém dlouhodobém rozpočtu a už teď je jasné, že EU nebude i vzhledem k ekonomické krizi zdaleka tak štědrá. Hůře se nám bude prosazovat peníze do oblastí, které jsou pro nás prioritní.
5. |
Odsunutí na periferii |
Nová reforma institucí Evropské unie má vstoupit v platnost počátkem příštího roku. Bez podpisu prezidenta Václava Klause se tak nestane.
V případě, že bude Klaus donucen k podpisu do britských voleb, má smlouva šanci na život.
Pokud ovšem Klaus "vydrží" do června a očekávaného vítězství britských konzervativců, kteří slibují referendum, bude s Lisabonskou smlouvou definitivní konec.
V takovém případě se mluví o dalším prohlubování takzvané vícerychlostní Evropy: země, které si přejí těsnější spolupráci například v oblast zahraniční politiky či daní, nebudou čekat na ostatní. Česko by nejspíš v takovém případě zůstalo kdesi na chvostu Unie a nikdo by se ho na jeho názor zřejmě ani neptal.
6. |
Mezinárodní soud za porušení slibu |
Podobně jako v Česku si ústavní právníci lámou hlavu, jak donutit prezidenta k v podstatě formálnímu podpisu, také evropští experti zejména francouzské národnosti zkoumají pro změnu možné mezinárodní "důsledky" s dopadem na celou zemi.
Přišli s novou neoficiální variantou případné žaloby proti České republice u mezinárodního soudu pro porušení Vídeňské konvence o mezinárodních smlouvách s argumentem, že země sjednala Lisabonskou smlouvu v takzvané "špatné víře". Tedy od začátku s úmyslem ji nepodepsat. Obecně se totiž předpokládá, že se smlouvy sjednávají v dobré vůli, tedy dobrovolně a s úmyslem ji i ratifikovat. Není zřejmě proto náhodou, že při nedávné cestě Jana Fischera do Bruselu předseda Evropské komise José Manuel Barroso tuto "dobrou vůli" několikrát připomněl.