Atény - Řecká vláda privatizuje státní podniky, aby získala peníze do rozpočtu. Snížení dluhu a udržení země v eurozóně je teď prioritou.
Řecká ekonomika je v recesi. Vláda dostala letos od Evropské unie a Mezinárodního měnového fondu druhý záchranný balík v sumě 130 miliard eur
Na prodej je tak i řecká železnice. Jak státní dopravce Trainose, tak i společnost OSE, která spravuje koleje, nádraží a další příslušenství.
Trainose loni vykázala ztrátu 33 milionů eur. Zrušila provoz na několika tratích a neexistuje už ani mezinárodní vlakové spojení. Z Atén se už do Istanbulu nebo Sofie po kolejích nelze dostat.
Dva a půl tisíce Řeků přišlo o práci na železnici a patří tak mezi 21 procent obyvatel, kteří jsou momentálně bez zaměstnání.
Prodej železnice by měl přinést do státní pokladny přes devatenáct miliard eur. Zájemci o koupi jsou podle zpráv z Atén zatím tři.
Ruské dráhy, které nabízejí převzít celou železnici se vším všudy. Tedy koleje, nádraží i osobní a nákladní dopravu. Delegace z Moskvy už v Aténách vyjednávala.
"Jsme v neustálém kontaktu, ale ještě je brzy hovořit o dohodě a naší účasti na privatizaci," řekl agentuře Reuters ředitel Ruských drah Vladimir Jakunin.
Zájem má i francouzská firma SNCF a rumunský dopravce Grup Feroviar Roman (GFR). Rumunská společnost už působí v několika dalších balkánských zemích, ale v Řecku zřejmě usiluje jen o kontrolu nákladní přepravy.
Řecko má ve srovnání s jinými evropskými zeměmi železniční síť řídkou. Jen 2500 kilometrů kolejí. Tradice ale sahá až do roku 1869, kdy byla otevřena první trasa. Hlavní pětisetkilometrový koridor mezi Aténami a Soluní je v provozu od roku 1918.
Mezi velkéi státními podniky, které čeká privatizace, jsou také rafinerie Hellenic Petroleum, sázková společnost OPAP či aténské mezinárodní letiště.