Soluň - Krize, zadluženost a radikální šetření donutily mnoho Řeků buď se úplně zbavit automobilů, nebo alespoň omezit jejich používání.
Řecká železnice tak zažívá nevídané zmrtvýchvstání.
Pomalé a poněkud zašlé vlaky dříve jezdívaly prázdné, málokdo je potřeboval. Letos ale Řecké dráhy hlásí oproti loňsku nárůst cestujících na hlavní trase Atény - Soluň o 33 procent, a to už loňský rok byl výrazně lepší než ten předchozí.
Řecko přitom nepatří k zemím s příliš hustou železniční sítí. Spíš naopak. Je tam jen 2500 kilometrů tratí.
"Život se prostě změnil. Mít auto je dnes luxus, když nevíte, jestli vůbec budete moci zaplatit na konci měsíce nájem," vysvětlovala agentuře Reuters pětapadesátiletá účetní Vanesa Varveriová. Ona sama auto prodala a z Atén do Patrasu za rodiči jezdí vlakem.
Cena na prvním místě
Různé rychlíky z Atén do Soluně urazí cestu za šest až osm hodin, zatímco autem to trvá kolem čtyř a půl hodiny. Jízdenka stojí šedesát eur, což vyjde levněji než automobil. Litr benzinu stojí nyní v Řecku 1,7 eura (43 korun).
Hlavní pětisetkilometrový koridor mezi Aténami a Soluní je v provozu od roku 1918, ale už dlouho nezažil takový zájem o přepravu.
"Je to levné a to je to, co je v současné době podstatné," odpověděla důchodkyně Janna Papamiachaelová na otázku, proč patří mezi ty, kteří začali jezdit vlakem.
Zájem hlásí Rusové
Řecké státní dráhy tak letos vykážou po mnoha letech, kdy tratily miliony, mírný zisk. Ještě loni ztráta činila přes dvanáct milionů eur.
Vláda premiéra Antonise Samarase plánuje dráhy příští rok zprivatizovat. A to jak státního dopravce Trainose, tak i společnost OSE, která spravuje koleje, nádraží a další příslušenství.
Prodej železnice by měl přinést do státní pokladny přes devatenáct miliard eur.
Ruské dráhy nabízejí, že převezmou celou železnici se vším všudy. Tedy koleje, nádraží i osobní a nákladní dopravu. Delegace z Moskvy už v Aténách vyjednávala.
Zájem má i francouzská firma SNCF a rumunský dopravce Grup Feroviar Roman (GFR).