Praha - Od začátku roku zemřelo ve vlnách Středozemního moře přes 2000 uprchlíků, kteří se na přeplněných lodích plavili z Afriky do Evropy.
Podle Mezinárodní organizace pro migraci (IOM) by jejich počet mohl do konce roku stoupnout i na 30 000. Proč tedy lidé tolik riskují?
Nepochybným důvodem je zřejmě zoufalost, útěk před válkou, násilnostmi a hladem a touha po lepším životě.
I porod může být "nebezpečnější"
Server Mail and Guardian Africa propočítal, že pro nebezpečnou plavbu do Evropy hovoří i prostá čísla. A neopomněl varovat, že dál by slabší a citlivé povahy neměly číst, i když jde o holou statistiku.
Uprchlíci ve svých afrických domovech - přepočteno na procenta - v mnoha případech čelí většímu riziku, že zemřou při nehodě, při porodu nebo na podvýživu.
Loni cestu přes moře úspěšně zdolalo odhadem asi 98,4 procenta uprchlíků, letos zatím jen o něco méně - okolo 96,8 procenta.
Na starý kontinent úspěšně doplulo 219 000 uprchlíků, odhadem přes 3500 dalších cestu nepřežilo. Jen během května podle Úřadu vysokého komisaře OSN pro uprchlíky pouť úspěšně zdolalo odhadem 60 000 běženců.
Rodička z Afriky
Stephanie Samuelová prchající z Nigérie minulý měsíc porodila, a to jen několik hodin poté, co byla zachráněna z vln.
Čtrnáct procent všech žen, které na celém světě zemřou při porodu, tvoří podle Světové zdravotnické organizace (WHO) právě Nigerijky.
V roce 2005 podle organizace UNICEF při některém ze svých porodů umírala v západní a střední Africe každá 17. žena. Úspěšnost porodu se tak v tomto ohledu pohybovala kolem 94,2 procenta. Dnes už je situace lepší. V Nigérii v roce 2013 kleslo riziko na 1 ku 30.
V Čadu je nicméně porod osudným pro každou 15. ženu, v Somálsku umírá jedna z 18, v Nigeru jedna ze 20.
Pro některé africké ženy je tak pravděpodobnost, že zemřou u porodu, vyšší než utonutí během plavby přes Středozemní moře.
Nebezpečné silnice
Další z afrických zemí - Eritrea - pak má smutné prvenství v počtu úmrtí při silničních nehodách.
Na 100 000 lidí tam podle zprávy WHO z roku 2009 umírá 48 z nich. Pravděpodobnost, že Eritrejec doma zemře při dopravní nehodě, je 2,3 procenta. To je vyšší procentuální poměr než u běženců, kteří se loni utopili ve Středozemním moři.
Rozbouřená voda nicméně není jediným rizikem, které na sebe uprchlíci berou. Na cestě se mohou stát například oběťmi únosu, cílí na ně i ozbrojenci z Islámského státu. Téměř čtvrtina těch, kteří loni připluli do Itálie, byli Eritrejci.
Nebezpečné silnice má i Libye, kde v tuto chvíli podle britského námořnictva operujícího ve Středozemním moři čeká na cestu do Evropy až půl milionu lidí.
Riziko, že Libyjec zemře při dopravní nehodě, je podle serveru asi 3 procenta. Zatímco loni tak byla hodnota vyšší než poměr úmrtí uprchlíků ve Středozemním moři, letos je to zatím naopak.
Zavražděn v Jižní Africe
Hodnoceno loni, větší riziko, než kterému čelili běženci na cestě za lepším životem v Evropě, skýtá dokonce život v Jihoafrické republice. Obětí vraždy se tam stává asi 32 lidí na 100 tisíc obyvatel. Šance se mezi ně zařadit je podle serveru 1,7 procenta.
Podle organizace Save the Children tvoří osm procent běženců, kteří mezi lednem a dubnem 2015 přijeli do Evropy, děti. Ve více jak dvou třetinách případů přitom dorazí samy, bez doprovodu. V takové Angole přitom jen na podvýživu ročně umírá jeden z 28 lidí, ročně 14 800 dětí.