Moskva - Jako mezinárodní skandál označil moskevský list Kommersant spor o závěry vyšetřování letecké tragédie u Smolenska, při níž v dubnu zahynuly špičky polského kulturního a politického života, včetně polského prezidenta Lecha Kaczyńského.
Polská strana totiž odmítla přijmout závěry ruského vyšetřovacího týmu. Podle premiéra Donalda Tuska je zpráva povrchní, s chybami a některé závěry považuje za neopodstatněné.
Podle listu jsou závěry vyšetřování zpolitizované a je z nich patrná snaha vyvinit ruskou stranu z podílu na havárii. Skandál bude nyní muset utišit ruské ministerstvo zahraničí anebo dokonce prezident Medveděv, píše list.
Ani Poláci podle deníku nezpochybňují vinu polských pilotů, ale "ve zprávě by chtěli vidět i zhodnocení role (ruských) dispečerů letiště Severnyj, kteří se aktivně účastnili dění a také přispěli k tragickému rozuzlení".
Polský vládní letoun Tu-154 se 10. dubna zřítil při pokusu o přistání v husté mlze na letišti Severnyj u Smolenska. Neštěstí nepřežil nikdo z 96 lidí na palubě.
Polská delegace byla na cestě do nedaleké Katyně, kde chtěla uctít památku tisíců Poláků, které zde za druhé světové války postřílela sovětská tajná policie na přímý rozkaz nejužšího vedení země v čele s Josifem Stalinem.
Ještě tvrději než premiér Tusk zareagoval bratr zesnulého prezidenta, vůdce polské opozice Jaroslaw Kaczyński, který se obrátil na americký Kongres s prosbou o pomoc při vyšetřování.
Zprávu o 210 stránkách vrátili Poláci s výhradami, vyjádřenými na 148 stranách. MAK (Mezistátní výbor pro letectví), jež zprávu zpracovánal, se zdržel komentáře a toto mlčení lze podle deníku považovat "za přiznání fiaska".
Tragédii podle ruských expertů zavinili prezidentovi piloti, kteří se rozhodli přistát nehledě na nízkou oblačnost a nedostatečné vybavení letiště navigačním zařízením pro tento případ.
Ke katastrofě přispěli i vysoce postavení činitelé na palubě, kteří dali pilotům najevo, že přelet na záložní letiště není žádoucí, protože by se delegace nemusela včas dostavit na ceremonii.
Chyby pilotů a nátlak na letce podle listu polští specialisté a ani politici nezpochybňují, žádají však objektivně přihlédnout k roli ruských dispečerů, a to je kámen úrazu.
"Ruští dispečeři měli podle polského názoru vzhledem k meteorologickým podmínkám uzavřít letiště anebo přinejmenším rozkazem zakázat polské posádce přistát. Ale tím, že oznámili pilotům problém (s počasím), fakticky povolili přistání, a to i tím, že se chopili úkolu sledovat letoun na svém radaru a korigovat jeho klesání v radiovém spojení s posádkou," píše Kommersant
"Tyto korekce dispečerů se podle názoru polské strany ukázaly nepřesnými a sehrály nikoliv poslední roli v tragédii - posádka, která přistávala naslepo a klesla nebezpečně nízko, stále slyšela povely, že je v kurzu, a pokyn dispečera přestat klesat zazněl až tehdy, kdy letoun skoro zavadil křídly o stromy," pokračuje list.