Přijel pouhé dva měsíce poté, co islámský svět popudil výroky, které většina muslimů interpretovala jako nepřátelské a urážející vůči jejich víře.
Turci navíc nezapomněli, že ještě před tím, než se Joseph Ratzinger stal papežem Benediktem XVI., odmítal vstup Turecka do Evropské unie s argumentem, že tato země tradicí a kulturou patří jinam než do Evropy.
Premiér: Papež chce Turky v EU
Hned na letišti papeže přijal premiér Recep Erdogan, který se s ním původně nechtěl setkat. Večer se Benedikt sešel s tureckým prezidentem Ahmedem Sezerem.
Erdogan po setkání řekl novinářům, že Benedikt v rozhovoru s ním změnil názor a prý podporuje vstup Turecka do EU.
Během přednášky v Ankaře pak Benedikt XVI. vyzval křesťany a muslimy ke "skutečnému" dialogu a k usmíření.
"Cesta kupředu spočívá ve skutečném dialogu, založeném na pravdě a poctivé snaze se navzájem lépe poznat, respektovat odlišnosti druhého a hledat to, co je nám společné," prohlásil papež.
Citoval také papeže Řehoře VII., podle jehož slov křesťané a muslimové věří v jednoho Boha, byť odlišným způsobem.
Návštěvu provázejí mimořádně přísná bezpečnostní opatření. Na bezpečí papeže dohlíží přes deset tisíc policistů. Benedikt přejíždí v opancéřované limuzíně, jeho okolí ze střech budov hlídají policejní ostřelovači.
Jinak než Jan Pavel II.
Vztahy mezi katolickou církví a islámem se ovšem nástupem Benedikta XVI. zhoršily. Zatímco většina muslimů to hodnotí negativně, v katolických kruzích taková názorová jednota nepanuje.
Nejen ve Vatikánu lze zaslechnout tvrzení, že snaha předchozího papeže Jana Pavla II. o dialog a porozumění s muslimy byla sice chvályhodná, ale nevedla k zamýšleným výsledkům.
Infobox
NĚKTERÁ DŮLEŽITÁ DATA VE VZTAZÍCH KŘESŤANSTVÍ A ISLÁMU
638
- Muslimové dobývají Jeruzalém
732
- V bitvě u Tours zastaven postup muslimů do nitra Evropy
1099
- Křižácká vojska dobývají Jeruzalém
1187
- Muslimové získávají Jeruzalém zpět
1453
- Pád Cařihradu
1683
- Odražení posledního tureckého pokusu o dobytí Vídně
19. - 20.stol.
- Evropská kolonizace muslimských území
1965
- Druhý Vatikánský koncil přijal deklaraci Nostra Aetate, vstřícnou k muslimům. Začalo úsilí o dialog s islámem
70.léta 20.stol.
2001
- Jan Pavel II. jako první papež vstoupil v Damašku do mešity
Jan Pavel II. zdůrazňoval, že křesťané a muslimové jsou bratři ve víře a věří ve stejného Boha. Políbil Korán, setkával se s muslimskými politiky, jako vůbec první papež v historii vstoupil v roce 2001 v Damašku do mešity.
Dialog, ale s podmínkami
Nyní ale Vatikán zastává kritičtější stanovisko. Chce, aby v muslimských zemích byla více respektována práva tamních křesťanů, a hodlá se více angažovat v kritice radikálních islamistů.
"Vatikán nastoluje otázku, proč mohou muslimové stavět mešity na Západě a volně šířit svojí víru, zatímco naopak je to problém," tvrdí analytik agentury Reuters na otázky náboženství Tom Heneghan.
Podle některých religionistů Benedikt XVI. usiluje o dialog s muslimy, ale ne za jakoukoliv cenu. Nechce slevovat při obraně křesťanských hodnot Západu, pro které vidí ohrožení i ze strany rostoucího sekularismu a ateismu zejména v Evropě.
Znepokojuje ho, že nejrychleji rostoucím náboženstvím v Evropě je díky přistěhovalectví a konverzím islám, zatímco řady věřících katolíků a vůbec křesťanů spíše řídnou.
Další třecí plochou je subsaharská Afrika, kde křesťanství a islám stále soutěží v misijním úsilí.
"Benediktova citace byzantského císaře o násilí a iracionalitě islámu i jeho další postoje ho zřetelně odlišují od trendu, který nastolil Jan Pavel II.," uvedl pro agenturu AP John Voll, ředitel Centra pro vzájemné porozumění křesťanů a muslimů na Georgetownské univerzitě ve Washingtonu.
Opatrný optimismus
Cesta do Turecka je šancí, jak napětí mezi Svatou stolicí a světem půlměsíce zmírnit, i když očekávání nejsou v současné atmosféře přehnaně optimistická.
"Pokud ta návštěva pomůže odstranit nedorozumění a pomůže i křesťanům v Turecku, bude to samozřejmě jen dobře. Ale nejsem o tom přesvědčen. Obávám se, že lidé v muslimském světě, kterým budou především určena papežova slova o dialogu, toleranci a nenásilí, nebudou naslouchat," uvedl pro Aktuálně.cz Josef Dolista, děkan Teologické fakulty na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích.
Výroky Benedikta XVI. o islámu čtěte ZDE "Ukažte mi, co Mohammed přinesl nového, a uvidíte, že jsou to samé špatné, nelidské věci," citoval papež byzantského císaře Manuela II. Paleologa. |
Papež se v Istanbulu hodlá stát druhou hlavou katolické církve, která vstoupí do islámského svatostánku. V plánu má během svého čtyřdenního pobytu návštěvu známé Modré mešity, istanbulského architektonického skvostu ze 17.století.
Někteří muslimové vnímají osobu současného papeže velmi negativně a nedávají mu velkou šanci jeho obraz zlepšit. Zatímco Jan Pavel II. byl v islámském světě oblíbený, Benedikt XVI. už zřejmě zůstane navždy zařazen v opačné kolonce.
"Benedikt má islamofobní názory, na rozdíl od Jana Pavla II., který byl velmi tolerantní," tvrdí Ilhám Fasí, editor velmi čteného internetového serveru IslamOnline.net.
"Měl by navázat na Jana Pavla II., který odmítal teorii o střetu civilizací," říká pákistánský duchovní a ředitel sítě islámských škol Haníf Džallundrí.
Pocit ohrožení na obou stranách
Turecký komentátor Mustafa Akyol se domnívá, že kořeny současných sporů spočívají v obavách a panice na obou stranách. Ve vzájemném strachu.
"Muslimové se cítí ohrožení tím, co považují za počátek masivní kampaně proti nim. Afghánistánem, Irákem, Abú Ghrajbem. Na Západě lidé vidílidé vážnou hrozbu džihádu a netolerance ve jménu náboženství. Obě strany se cítí ohroženy a uráženy."