Praha – Německo je v očích kritiků postupu eurozóny vůči Řecku hlavním viníkem za řecké utrpení a krizi. Napříč Evropou se tak šíří heslo "Bojkotujte německé zboží".
Od volkswagenů po elektrické spotřebiče od firmy Miele.
Výzvy šíří nejen Řekové, zastánce má například ve Španělsku, nebo dokonce ve Spojených státech. Nachází ohlas hlavně v krajně levicových kruzích.
Aktivisté přidávají na internetu k výzvám i čárové kódy, podle kterých má zájemce rozpoznat, zda jde o německé zboží. Podle nich jde o kódy s trojčíslím 401 až 440 na začátku.
Čárový kód ovšem označuje výrobce zaregistrovaného na území určitého státu. Nemusí jít přímo o výrobek z tohoto státu.
Na sociální síti Twitter někteří uživatelé reagují s humorem. Objevil se například tweet s fotografiemi německého luxusního automobilu a vozíku taženého oslem. Doprovází ho heslo "Bojkotuj německé, kupuj řecké".
Předseda Německé průmyslové a obchodní komory (DIHK) Volker Treier řekl agentuře Reuters, že výzvám zatím nepřikládá velkou váhu.
"Bereme to vážně, ale nepanikaříme. Od začátku řecké krize bylo podobných kampaní několik a většinou rychle vyšuměly bez velkých dopadů," uvedl Treier.
Pro Řeky, kteří odmítají pokračování politiky škrtů a úspor, je Německo hlavním terčem. A německý ministr financí Wolfgang Schäuble zlým mužem číslo jedna.
"Téměř každý, s kým jsme se tady o politice bavili, okamžitě začne nadávat na Německo. Jak Řecko Němci využívají a vykořisťují," řekl Aktuálně.cz Čech, který se před několika dny vrátil z dvoutýdenní dovolené v severním Řecku.
Německá média připouštějí, že špatný obraz země se ale kvůli drsnému vyjednávání o osudu Řecka šíří i jinde.
"Německo je něco jako zlý policista," napsal list Handelsblatt.
Posledním velkým bojkotem bylo před deseti lety rozhodnutí mnoha muslimů nekupovat dánské produkty poté, co deník otiskl karikatury proroka Mohameda.
Ztráty tehdy utrpěl hlavně dánsko-švédský mlékárenský gigant Arla Foods. Kampaň trvala několik měsíců. K dosažení její intenzity má ale ta současná protiněmecká zatím velmi daleko.
Výzva k ignorování německých výrobků zazněla dosud nejsilněji na začátku roku 2010, v počátcích řecké krize. Vyvolala ji titulní strana německého časopisu Focus. Byla na ní socha milónské Venuše se zdviženým prostředníčkem směrem k Evropské unii.
Řecký spotřebitelský institut (INKA) vyzýval k bojkotu i letáky a agitováním před obchody německého řetězce Media Markt.