Německé dráhy mají problém, bát se může i Česko

Monika Horáková
7. 1. 2010 16:00
Evropské komisi se nelíbí zadávání předražených zakázek, Berlín chce jiného provozovatele a z francouzských kolegů se zřejmě stane konkurence.
Deutsche Bahn
Deutsche Bahn | Foto: Deutsche Bahn

Berlín - Německé dráhy se potýkají se třemi nemalými problémy. Evropská komise požaduje, aby zaplatily odškodnění za předražené zakázky v oblasti regionální dopravy. Navíc jim chce spolková země Berlín po několikaměsíčním chaotickém provozu odebrat část příměstských linek. A do třetice se na obzoru rýsuje francouzská konkurence.  

Bez výběrového řízení a příliš draze
Evropská komise přikročila ke kontrole udílení zakázek německým drahám na popud jednoho ze soukromých dopravců. Komise podle dokumentu, který získal deník Financial Times Deutschland, rozhodla, že německé dráhy získávaly zakázky předraženě, a navíc bez výběrového řízení. Komise proto bude požadovat odškodné.

Zisky, které německé dráhy vytvořily v dceřiné společnosti DB Regio za zakázky bez výběrového řízení, budou muset vrátit.

Závěry Evropské komise očekávala s napětím i Česká republika, která se v oblasti vlakové dopravy potýká s podobnými problémy.   

Zanedbané vlaky vypověděly službu, Berlínu došla trpělivost
Spolková země Berlín je dlouhodobě nespokojena se způsobem provozování příměstských vlakových linek. Kritizuje zejména rozsáhlé výpadky spojů v roce 2009. Ty byly způsobeny četnými technickými závadami na zanedbaných vagónech.

Berlín plánuje vypsat na vybrané úseky nové výběrové řízení. Pro Die Welt to potvrdila berlínská senátorka pro dopravu Ingeborg Junge-Reyer (SPD).

Německé dráhy teď tvrdí, že situace z loňského roku se letos rozhodně nebude opakovat. Slibují návrat od chaosu k normálnímu jízdnímu řádu.

Slib však zřejmě budou mít problém splnit.V lednu totiž mají, podle Financial Times Deutschland, k dispozici pouze 620 jízdy schopných vagónů. To je jen o dvacet více než polovina celkového požadovaného množství. Dvě regionální linky nebudou zatím fungovat vůbec.

Z francouzských kamarádů je náhle konkurence

Navíc dostaly německé dráhy „políček" od svých francouzských sousedů. Francouzské dráhy podle Die Welt již dříve důrazně odmítly, aby se německé dráhy podílely na vlakovém spojení mezi Paříží a Londýnem. Ředitel francouzských drah Guillaume Pépy tehdy řekl: „Naši němečtí kolegové si musí rozmyslet, zda s námi spolupracují, či zda jsme si vzájemně konkurencí."

Nyní dokonce Pépy ohlásil záměr provozovat od roku 2011 vlakové spojení do Berlína a Hamburku. Umožňuje mu to liberalizace vlakových služeb, kterou Evropská unie zahájila od ledna letošního roku. Smyslem má být zavádění konkurence domácím provozovatelům, jejichž působení často mívá monopolistické tendence.  

 

Právě se děje

Další zprávy