Athény/Paříž - Protipirátská mise Evropské unie, která od prosince dohlíží na bezpečnost námořního provozu v oblasti kolem Afrického rohu, si připisuje jeden úspěch za druhým.
Dnes se námořním silám EU podařilo před útokem somálských pirátů zachránit řecký ropný tanker Kriti Episkopi s 29člennou posádkou na palubě.
"Piráti se dvakrát pokusili na tanker nalodit, ale prchli, jakmile se po tísňovém volání podařilo zmobilizovat skupinu krizové reakce a do oblasti dorazil bojový letoun, helikoptéra a fregata," uvedl podle agentury Reuters mluvčí řeckého ministerstva pro námořní obchod.
Všichni členové posádky jsou údajně v pořádku a tanker pokračuje v plavbě.
Jen o den dříve zmařila francouzská válečná loď útok somálských pirátů na jinou nákladní loď v Adenském zálivu a zadržela při tom osm osob.
Francouzská fregata, která v rámci mise Atalanta brázdí nebezpečné vody poblíž Somálska, zachytila podle agentury Reuters ve čtvrtek volání o pomoc, které vyslala v Panamě registrovaná obchodní loď S. Venus.
Na tu se právě chystali zaútočit somálští piráti, příjezd francouzského vojenského plavidla je však přiměl k ústupu. Když se o několik hodin později pokusili zaútočit znovu, vylámali si zuby, neboť Francouzi byli nablízku a okamžitě zareagovali.
"Proti dobře vyzbrojené válečné lodi neměl jejich odpor smysl," řekl televizi LCI mluvčí francouzského námořnictva Christophe Prazuck. K operaci došlo asi 80 kilometrů jižně od pobřeží Jemenu a bylo při ní zadrženo osm mužů, které teď čeká soud v Somálsku.
"Existuje diplomatická dohoda, v rámci níž se somálské úřady zavázaly piráty stíhat a trestat," cituje Prazucka agentura Reuters.
Co se skutečně s piráty stane, je však krajně nejisté. Vliv mezinárodně uznané prozatímní somálské vlády na dění v zemi je totiž zanedbatelný. Rozbujelé pirátství u somálských břehů je jen jedním z projevů absence reálné státní moci.
I proto v prosinci Evropská unie rozhodla, že do oblasti vyšle svou historicky první námořní misi, která má pomoci řešit kritickou situaci na jedné z nejfrekventovanějších námořních tras světa.
Operaci velí Britové, válečné lodi a letadla pro ni poskytlo také několik dalších zemí EU. Kromě toho v oblasti v rámci zabezpečení námořního provozu působí i vojenské síly řady dalších zemí světa včetně USA, Ruska nebo Číny.
Francie patří v boji proti pirátům k vůbec nejaktivnějším hráčům. Od dubna zadržela při čtyřech operacích na tři desítky pirátů. Někteří z nich čekají ve Francii na soud.