Oxford - Britská vláda v úterý schválila testování automatického řízení aut na veřejných silnicích.
Technologie, jež byla ještě před nedávnem vzdáleným snem, by se mohla na silnicích objevit už letos a brzy by mohla být dostupná široké veřejnosti.
Samotná úprava vozů v "roboauta" by měla vyjít přibližně na 60 liber (což odpovídá 1800 korunám), do této kalkulace však nejsou započítány kamery a senzory za přibližně 5 tisíc liber (150 tisíc korun).
Systém je schopen sám, bez řidičovy intervence, urazit trasu, kterou si před tím díky kamerám a laserovému skenování naměřil. Umí zatáčet, přizpůsobovat rychlost, odbočovat a v případě nutnosti včas přibrzdit nebo zastavit.
Na nejrůznějších bezpečnostních a navigačních prvcích, jež dohromady dají plně samostatné auto, už pracuje většina velkých výrobců aut. Společný tým z Oxfordské univerzity a japonské automobilky Nissan navíc vyvíjí software, díky němuž si bude "autořidič" schopen načíst trasu, po níž nikdy předtím nejel.
K ovládání jejich systému slouží sériově vyráběný iPad, mozkem auta je hlavní počítač, jenž vyhodnocuje data ze všech senzorů a používá navigaci. Očima jsou dvě malé kamery na střeše a k prostorové orientaci vozu přispívají také laserové senzory v předním a zadním nárazníku.
V zadní části vozu je ještě jedna malá krabička převádějící signál do hlavního počítače, jinak se vůz v ničem neliší.
Testované laserové skenery zatím 13krát za minutu monitorují dění v zorném úhlu 85 stupňů 50 metrů před a 50 metrů za vozem. Když auto v tomto prostoru zaznamená nějaký objekt, zastaví a předá řízení řidiči.
Člověk za volantem navíc může kdykoliv převzít kontrolu nad autem sám tak, že sešlápne brzdový pedál (čímž začne rovnou brzdit) nebo kliknutím na dotykovou obrazovku iPadu.