Miniponorka trosky MH370 nenašla, pátrání se rozšíří

Zahraničí ČTK Zahraničí, ČTK
Aktualizováno 28. 4. 2014 11:18
Malajsijský boeing zmizel 8. března. Doposud nebyl nalezen jediný kousek trosek.
Ponorka Bluefin-21 trosky malajsijského boeingu nenašla.
Ponorka Bluefin-21 trosky malajsijského boeingu nenašla. | Foto: Reuters

Canberra - Robotická miniponorka Bluefin-21 dokončila pátrání u dna Indického oceánu, záhadu zmizelého boeingu společnosti Malaysia Airlines se jí ovšem nepodařilo objasnit.

Australský premiér Tony Abbott proto oznámil, že pátrání pod hladinou oceánu bude rozšířeno.

Od letounů k prohledávání mořského dna

"V tomto okamžiku je vysoce nepravděpodobné, že najdeme nějaké trosky letadla na hladině oceánu. Už je to 52 dní od zmizení letu Malaysia Airlines MH370 a většina materiálu by již nasákla vodou a potopila se. Proto pátrání vstoupí do nové fáze," řekl novinářům.

Podle něj se nyní přejde od vizuálního pátrání prováděného z letounů a lodí k prohledávání podstatně větší části oceánského dna pomocí zařízení s vyspělými senzory.

Původní oblast, kterou ponorka Bluefin-21 prohledávala, byl okruh o poloměru deset kilometrů v hloubce 4,5 kilometru kolem místa, kde byly 8. dubna zachyceny signály odpovídající vysílání letového záznamníku zmizelého letadla - takzvané černé skříňky.

"Chci, aby rodiny, aby svět věděl, že Austrálie neuteče od své odpovědnosti. Uděláme vše, co je v lidských silách, abychom tuto záhadu vyřešili," dodal Abbott. "Nenecháme lidi na holičkách. Pátrání se přesune do další fáze, ale rozhodně nekončí."

Připustil však, že je možné, že se stopy po letadle nikdy nenajdou.

Obrovský úkol s nejistým výsledkem

Ponorka poslední více než dva týdny vytvářela trojrozměrnou sonarovou mapu dna oceánu.

Nyní začnou posádky pátracích plavidel prohledávat celou oblast možného dopadu letadla, což je prostor dlouhý asi 700 kilometrů a 80 kilometrů široký, upřesnil Abbott.

Pátrání po letu MH370 se v Indickém oceánu údajně blíží k úspěšnému konci. Podle australského premiéra znají polohu černých skříněk "plus minus pár kilometrů".
Pátrání po letu MH370 se v Indickém oceánu údajně blíží k úspěšnému konci. Podle australského premiéra znají polohu černých skříněk "plus minus pár kilometrů". | Foto: Reuters

To bude obrovský úkol - a vyžádá si spoustu času, varují odborníci.

"Když všechno půjde perfektně, pak bych řekl, že si povedeme dobře, pokud to zvládneme za osm měsíců," řekl vedoucí pátracího týmu Angus Houston. Počasí a technické problémy ovšem mohou tuto dobu značně prodloužit, dodal.

Boeing 777, který s 239 lidmi na palubě mířil z Kuala Lumpuru do Pekingu, zmizel 8. března. Radarové a satelitní údaje ukázaly, že letoun se odklonil daleko od plánované letové trasy. Analýzy naznačují, že by mu došlo palivo v odlehlé oblasti oceánu.

Dosavadní pátrání ale nikam nevedlo a nebyl objeven jediný kousek trosek.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Dálnice D11 z Hradce do Jaroměře se autům otevře 17. prosince

Dokončovaný úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře se motoristům otevře 17. prosince. Stát bude 4,1 miliardy korun bez DPH. Jde o největší současnou stavbou na území Královéhradeckého kraje, řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Na úseku u Smiřic se v sobotu konal den otevřených dveří.

"Za necelé tři měsíce po dálnici budou jezdit auta. Diskutujeme dnes s lidmi přípravy silnic. Je to samozřejmě trochu sebeprezentace, ale chceme ukázat, že příprava a stavba dálnice není jednoduchá," řekl Mátl.

Stavba je rozdělena na dva úseky z Hradce Králové do Smiřic a ze Smiřic do Jaroměře. Stavba trasy do Jaroměře začala v dubnu 2019, z Hradce do Smiřic se buduje od února 2019.

"My jsme dokonce zrychlili, stavba se měla otevírat až v příštím roce během průběhu léta, podařilo se nám se zhotovitelem vyjednat zkrácení lhůty o osm měsíců. Příprava dálnice trvá daleko déle, to jsou někdy i desítky let," řekl Mátl. Šest až deset let příprava podle Mátla zabere vždycky.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 km. Stavba z Hradce do Jaroměře navazuje na úsek dálnice z Hradce Králové, měří 22,4 kilometru. Vede podél současné silnice první třídy na Jaroměř a Náchod. Za Jaroměří se napojí na silnici I/37.

Zdroj: ČTK
Další zprávy