Meteorit, jenž viděl zrod Slunce, se konečně rozpovídal

Petr Jemelka Petr Jemelka
16. 2. 2010 9:30

Neuherberg - Vědci objevili v meteoritu, který dopadl na Zemi před více než čtyřiceti lety, tisíce organických látek. Znamená to, že jsme možná velmi blízko odpovědím na klíčové otázky týkající se vzniku života na naší planetě.

Přítomnost organických látek v meteoritu Murchison, který dopadl do stejnojmenného australského města v roce 1969, se podařilo objevit až nyní, protože byla provedena první obecná analýza vzorku, zaměřená na přítomnost chemických sloučenin na bázi uhlíku.

Analýzy naznačují, že je tento kus horniny, jenž k nám přiletěl z vesmíru, pravděpodobně starší než Slunce. Naše nejbližší hvězda už kosmem putuje 4,65 miliard let.

"Jsme nadšeni. Když jsem tento meteorit začal studovat a viděl komplexnost vzorků, jež máme díky němu k dispozici, byl jsem v naprostém úžasu," cituje server BBC doktora Schmidta-Koplina, který pracuje v německém institutu pro ekologickou chemii.

Podle geologů by mohl meteorit pomoci objasnit, jak vypadal předchůdce našeho solárního systému. A část svého svědectví už nám předal. "Je to fosílie, která Vás provede zpět časem," rozplývá se nad darem z nebes geolog.

Nový pohled na svět

Při zkoumání meteoritu byly použity vyspělé technologie, mimo jiné také spektroskopie, což je metoda založená na interakci elektromagnetického záření se vzorkem. Překvapení vědci objevili ve zkoumané fosílii přes čtrnáct tisíc organických složek, mezi nimiž bylo mimo jiné sedmdesát aminokyselin.

To mění náš pohled na představu o základním uspořádání organických molekul ve vesmíru. Podle prvotních odhadů obsahuje vzorek meteoritu několik milionů různých chemických látek.

I současné metody výzkumu mají samozřejmě také své limity. "V podstatě vidíme jen ionty, které můžeme vytvořit pomocí spektrometru. S odlišnými typy ionizačních zdrojů bychom mohli vidět mnohem více," vysvětluje.

"Domnívám se, že mnoho lidí pracujících v oblasti výzkumu vesmíru najde díky našemu objevu odpovědi na mnoho otázek a možná díky němu budou potvrzeny i některé teorie. Odkud jsme se tu vzali a co se dělo před naším zrodem? Tyto dosud nezodpovězené otázky čekají na zodpovězení v každém z nás," říká Schmidt-Koplin.

Kosovo uznává méně než 100 ze 193 států OSN, uznání stáhla Ghana

Uznání Kosova už stáhlo 16 zemí, a nezávislost této bývalé jihosrbské provincie tak nyní podporuje méně než 100 ze 193 členských států OSN. O víkendu přišla do Bělehradu příslušná nóta z Ghany, informovala agentura Tanjug.

Srbsko tím zaznamenalo další úspěch ve svém diplomatickém úsilí přesvědčovat země, které uznaly nezávislost Kosova, aby od tohoto svého rozhodnutí ustoupily. Priština to ostře kritizuje a loni kvůli snaze Srbska o její diplomatické blokování zavedla stoprocentní cla na dovoz srbského zboží.