Kiel - Letouny na sluneční pohon praktického využití těžko najdou - pořizovací náklady jsou vysoké, navíc jsou schopny nést nanejvýš jednu či dvě osoby. Výrobci solárních automobilů musí zase nejdříve zajistit, že vozidlo bude splňovat všechny nároky na bezpečnost silničního provozu.
Fotovoltaické panely coby zdroj energie pohánějící elektromotor dopravního prostředku ale jednu velkou naději přeci jen mají. Především na moři, případně na vnitrozemských vodních cestách.
V kanadském Ontariu se používají na výletních člunech plujících po 200 km dlouhém Rideauském kanálu mezi Ottawou a městem Kingston. Zajišťují přibližně polovinu spotřeby energie, kterou provoz člunů vyžaduje.
U Curyšského jezera si je už od roku 2001 možné pronajmout za šedesát franků na hodinu solární člun ZHolar, schopný pojmout šest osob.
V dolnorakouském Korneuburgu vozí výletníky po Dunaji solární katamaran Sonnenschein pro 58 cestujících, dosahující rychlosti 16 kilometrů za hodinu.
Asi největší pozornost ale vzbudila cesta kolem světa, kterou před rokem zahájilo největší plavidlo na sluneční pohon na světě Turanor PlanetSolar.
Luxusní výletní loď za 12 milionů eur
PlanetSolar, postavená v loděnicích v severoněmeckém Kielu, vyrazila na svou pouť 27. září 2010 a do Monaka, odkud vyplula, se vrátila 4. května letošního roku.
Pohybovala se průměrnou rychlostí 14 kilometrů za hodinu, takže jí cesta kolem světa, spojená s četnými zastávkami s cílem propagovat solární energii, trvala 585 dní.
Čtyřčlenná posádka se během dlouhé plavby nenudila.
"Neruší vás zvuk motoru, ani vibrace," svěřil se agentuře AFP kapitán lodi Raphael Domjan. "Pozorovat mořský život ze slunečního katamaránu je mnohem více vzrušující, než při cestě motorovým člunem."
Potíže posádce nastaly až v Adenském zálivu, střežícím vstup do Rudého moře, kdy si vzhledem k nebezpečí pirátských útoků musela vzít na palubu ozbrojený doprovod.
PlanetSolar je dlouhá 31 metrů a její palubu zakrývá více než 500 čtverečních metrů fotovoltaických článků s instalovaným výkonem 93 kilowattů. Loď je tak schopna vyvinout rychlost 26 kilometrů za hodinu. Do trupu se přitom vejde až dvě stě pasažérů.
Téhle skutečnosti chtějí její konstruktéři využít v budoucnosti, kdy ji hodlají pronajímat jako luxusní výletní plavidlo k okružním jízdám po Středozemním moři. Lodní jízdenky budou náležitě drahé, stavba lodi totiž přišla na dvanáct milionů eur.
To je také zatím hlavní handicap plavidel na solární pohon. Na jejich palubu se totiž dostane vesměs jen ten, jehož peněženka si to může dovolit.
Ještě větší jachtu na solární pohon Why 58x38 s plochou fotovoltaických článků 900 metrů čtverečních s akčním rádiem 12 tisíc mil (19 200 km) nyní staví monacká společnost Wally.
Japonská námořní společnost Nippon Yusen je zase rozhodnuta opatřit na zkoušku jednu ze svých kontejnerových lodí fotovoltaikou o výkonu 40 kilowattů, jako doplněk dieselových motorů.