Kráter vydává fakta o zkáze dinosaurů. Spadlo toho víc

Martin Novák Martin Novák
5. 2. 2013 11:00
Vědci prozkoumávají kráter v Mexiku. Dopadlo tam zřejmě víc těles za sebou
Kresba meteoritu, dopadajícího před 65 miliony lety na Zemi.
Kresba meteoritu, dopadajícího před 65 miliony lety na Zemi. | Foto: NASA

Praha - Skupina francouzských vědců přichází s novou teorií o vyhynutí dinosaurů a dalších zvířat na přelomu druhohor a třetihor, před více než pětašedesáti miliony let.

Tvrdí, že Chicxulubský kráter, který tehdy vytvořil dopadem asteroid, považovaný za původce katastrofy, není symetrický.

A že se zřejmě jednalo o tělesa nejméně dvě. Už dříve astronomové uváděli, že některé asteroidy dopadají na Zem ve dvou. Je jich málo, zhruba jeden z padesáti, ale jsou.

Vědci mají za to, že kráter, jehož větší část se nachází pod mořem, vyhloubil meteorit o průměru zhruba deseti kilometrů. Pokud ovšem nebyly dva, jak se tým z Institutu fyziky Země v Paříži domnívá.

"Kráter vykazuje velmi výrazné nesouměrnosti," uvedla pro časopis New Scientist členka týmu Katarina Miljkovicová.

Profesor Jaroslav Klokočník z Astronomického ústavu Akademie věd ČR v Ondřejově uvedl na dotaz Aktuálně.cz, že pravděpodobně jde o kráter, vytvořený dvěma či více tělesy, ale z takzvaných gravitačních dat lze stěží mít jistotu.

Před dvěma lety se svými českými kolegy publikoval v odborném časopise Solid Earth studii, ze které vyplývá, že vedle hlavního kráteru na Yucatánu je zřejmě ještě jeden dál v severovýchodním směru a kolem také několik dalších.

Foto: Reuters

"Zřejmě šlo o dvě tělesa, shluk těles či jejich kousků, která dopadala na Zemi za sebou v intervalech zhruba desítek vteřin. Jak se Země otočila, dopadl každý kus trochu jinde," říká český vědec.

Meteority dopadly na Zemi rychlostí přes 70 tisíc kilometrů za hodinu a uvolnily energii rovnající se sto milionům megatun TNT. To je více než miliardkrát silnější exploze než výbuch atomové bomby v Hirošimě. Dopad vymrštil do atmosféry prach, který způsobil zatmění.

Podle něj takový případ "binárního asteroidu" neboli kráteru vytvořeného dvěma asteroidy existuje i blíže České republice, v Bavorsku. "V Nördlingenu je asi třicetikilometrový kráter a o kus dál ve Steinheimu menší čtyřkilometrový," říká.

Podle Martina Mazucha z pražského Ústavu paleontologie a geologie Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy zahynulo postupně po nárazu asteroidu padesát až šedesát procent živých organismů, ale neviní z toho jen Chicxulubský kráter.

"Ono se toho sešlo více, co vedlo k masovému vyhynutí. Zemi v té době zasáhl roj meteoritů, například se hovoří o meteoritu na území dnešní Indie, podobném jako tomu v Mexiku. Přispěla k tomu také silná vulkanická činnost. Šlo zkrátka o následek několika událostí," řekl Mazuch Aktuálně.cz

Zmíněným indickým kráterem je takzvaný kráter Šiva. Vytvořil ho asteroid o průměru čtyřiceti kilometrů v Indickém oceánu, nedaleko dnešní Bombaje. Podle vědců zde asteroid dopadl později než v Mexiku.

Geologové se však neshodují v názoru na to, zda kráter Šiva byl skutečně vytvořen kosmickým tělesem.

Útočník na severu Tuniska ubodal Francouze, pak zranil vojáka

Útočník na severu Tuniska zabil nožem francouzského občana, který byl v zemi na návštěvě u příbuzných, a zranil jednoho tuniského vojáka. S odkazem na ministerstvo vnitra o tom informovala tuniská agentura TAP. Osmadvacetiletý pachatel je na útěku, policie však zná jeho identitu. Motiv útoku je zatím nejasný. V posledních letech na bezpečnostní složky i zahraniční turisty v Tunisku často útočili islamističtí ozbrojenci, připomíná agentura Reuters.