Kapitán se vrátil pozdě. Proto spadl stroj Air France

Martin Novák Martin Novák
11. 6. 2012 5:37
Za měsíc zveřejní komise závěrečnou a definitivní zprávu o zkáze letu z Ria do Paříže
Trosky letadla Air France na dně oceánu.
Trosky letadla Air France na dně oceánu. | Foto: Reuters

Paříž - Už za měsíc bude svět znát závěrečnou zprávu vyšetřovatelů o příčinách jedné z nejzáhadnějších havárií v dějinách letecké dopravy. Pádu airbusu společnosti Air France, který se 1. července 2009 zřítil severovýchodně od Brazílie do oceánu. S 228 lidmi na palubě.

Některé pasáže a přepisy záznamu z černých skříněk, na kterých jsou slyšet hlasy pilotů krátce před tragédií, zveřejnila televize ABC.

Kapitán byl s milenkou

Z dostupných dokumentů vyplývá, že kapitán letadla - osmapadesátiletý Marc Dubois - po čtyřech hodinách od startu odešel z pilotní kabiny a vrátil se až poté, co ho první a druhý pilot opakovaně žádali o pomoc.

Vyšetřovatelé zjistili, že Dubois zřejmě trávil čas společně se svojí milenkou, letuškou Veronique Gaignardovou, která ale během letu AF 447 nebyla ve službě.

V době, kdy nad Atlantikem zuřila silná bouře, stroj ovládal první pilot, dvaatřicetiletý Cedric Bonin. Měl ale málo zkušeností a se vzniklou situací si nevěděl rady.

Budu teď klesat?

"Piloti nechápali, co se děje, a netušili, že klesají," řekl televizi Jean-Paul Troadec z francouzského Úřadu vyšetřování a analýz civilního letectví (BEA). Právě tento úřad 5. července zveřejní závěrečnou zprávu o nehodě.

Černé skříňky zaznamenaly rozhovor kapitána s prvním pilotem. "Co se děje?" zeptal se kapitán. "Nevím, co se děje," odpověděl pilot. "Mám problém, přístroje nic neukazují."

Krátce poté se první pilot Bonin nahlas zeptal: "Budu teď klesat?"

Už dříve vyšetřovatelé dospěli k závěru, že jedním z důvodů pádu letadla mohou být rozdílné informace o letové rychlosti, poskytované takzvanými Pitotovými trubicemi. Ty zřejmě během letu zamrzly.

Zpočátku bylo nejčastěji zmiňovaným vysvětlením nehody to, že blesk vyřadil elektrické a další systémy letounu, který se následně stal neovladatelným.

Mezi 228 oběťmi neštěstí bylo dvaasedmdesát Francouzů a dále hlavně Němci, Brazilci a také tři Slováci.

 

Právě se děje

Další zprávy