Giglio - V Itálii zatím bez větších problémů pokračuje vyprošťování obří výletní lodě Costa Concordia, která loni ztroskotala u břehů toskánského ostrova Giglio.
Náročná operace ale nabrala oproti plánu zdržení a potrvá zřejmě do časných úterních hodin.
Krátce po poledni se odborníkům podařilo plavidlo uvolnit z útesu, na němž posledního půldruhého roku spočívalo, oznámili na tiskové konferenci zástupci úřadu civilní ochrany. Napřimování lodi je už viditelné i pouhým okem, protože se záchranářům podařilo vyzdvihnout Concordii o několik metrů.
Celá akce se nicméně kvůli noční bouři o několik hodin zpozdila. Na plánu, jak z mělčiny vytáhnout 114 000 tun vážící kolos, to ale nic nezměnilo. Hotovo by mělo být ještě v pondělí, okolo deváté večer. Celkově se zatím podařilo z 65stupňového náklonu lodi ubrat asi tři stupně, napsala agentura ANSA.
Až bude loď napřímena a stabilizovaná na podmořské plošině a vypouštěním vody z obrovských postranních nádrží ji dostat na hladinu.
Loď už je na plošině
Šéf civilní ochrany Franco Gabrielli už potvrdil, že kýl lodi se podařilo uvolnit z útesu a že nyní spočívá na uměle vytvořené podmořské plošině. Právě tento krok byl považován za jednu z nejnáročnějších částí celé akce. Podvodní kamery prý ale ukázaly, že loď je značně deformovaná.
Plán je to na první pohled prostý, přesto nemá obdoby. V Toskánsku se totiž chystají napřímit a odtáhnout vrak dvakrát těžší itanic. Případnému úniku chemikálií do životního prostředí mají zabránit nordé stěny z polypropylenu.
Několik stovek lidí hodlá loď za pomoci jeřábů, kladek, hydraulických zařízení a více než padesátky ocelových řetězů během dvanácti hodin pootočit a pomalu napřímit. Posléze chtějí společnosti Titan Salvage a Microperi, jež celou akci naplánovaly a realizují, ocelovými pláty ucpat díry v trupu a odtáhnout Concordii do šrotu.
To, co je z lodi vidět, představuje pouhých 35 procent vraku, zbylých 65 procent se skrývá pod mořskou hladinou, vysvětlil deníku The Guardian šéf celé operace Nick Solan. Loď je dlouhá 290 metrů tedy přibližně jako tři fotbalová hřiště.
Vlastník luxusní výletní lodi, společnost Costa Cruises, odhaduje náklady na záchrannou operaci na nejméně 600 milionů eur (zhruba 15,5 miliardy korun). Vše se ale může vyšplhat až k miliardě eur.
Teď, nebo nikdy
Déle už by vrak Costy Concordie v moři u ostrova Giglio nevydržel, trup totiž korodoval. "Další zimu už by nevydržel, ocitli jsme se v situaci teď nebo nikdy," prohlásil.
Plavidlo ztroskotalo v lednu loňského roku a na palubě mělo přibližně 4200 cestujících. Z nich 32 nehodu nepřežilo a dvě těla jsou stále ve vraku.
Loď ztroskotala kvůli riskantnímu manévru, k němuž dal pokyn kapitán lodi Francesco Schettino, jenž chtěl "pozdravit" obyvatele ostrova Giglio. Loď připlula příliš blízko a uvízla na mělčině. V souvislosti s neštěstím, při němž zemřelo 32 lidí, už bylo odsouzeno pět členů posádky. Proces s hlavním viníkem - kapitánem Schettinem - stále probíhá.
Vyzdvižení vraku můžete sledovat živě, jeden z manažerů celé operace, chce ale trpělivost. "než bude možné sledovat nějaký posunu pouhým okem, zabere to nějakou dobu," vysvětlil jeden z manažerů celé akce Sergio Girotto.