Německá vzducholoď LZ 129 Hindenburg patřila v polovině 30. let minulého století k zázrakům technického světa. Stroj nesoucí jméno zesnulého prezidenta Paula von Hindenburga překonal svými parametry vše, co bylo do té doby vyrobeno. I proto dobře posloužil jako výkladní skříň nacistického režimu. Na svůj první let se Hindenburg vydal 4. března 1936. V provozu byl však jen něco přes jeden rok. Zkáza létajícího kolosu, který nabízel luxus více než sedmi desítkám cestujících, nicméně znamenala začátek konce slávy éry vzducholodí. K tragédii došlo 6. května 1937 těsně před přistáním v americkém Lakehurstu. Obrazy zkázy vzhledem k přítomnosti reportérů rychle obletěly svět.
Téměř čtvrt kilometru dlouhý stříbřitý „doutník“ nabízel všemožný komfort až sedmi desítkám cestujících. V trupu o průměru 41 metrů byly ve dvou podlažích umístěny kabiny cestujících, kteří měli k dispozici mimo jiné sprchy, společnou jídelnu, promenádu i kuřácký salon.
V ohni přišlo o život 13 cestujících, 22 členů posádky a jeden člen pozemního personálu. Jako zázrakem nehodu přežilo 62 osob, které se v době nehody nacházely na palubě.
1783
Jean-Baptiste-Marie Meusier vytvořil první teoretický návrh řiditelné vzducholodi. Nešlo jej však realizovat, protože v dané době ještě neexistoval vhodný motor. |
|
---|---|
1852
Henri Giffard sestrojil první skutečně fungující vzducholoď poháněnou parním strojem. |
|
1884
Vzlétla vzducholoď La France poháněná elektromotorem. Jako první byla schopná se vrátit i proti slabému větru |
|
2. července 1900
Nad vody Bodamského jezera, kde měl základnu německý hrabě Ferdinand von Zeppelin, se poprvé vznesla jeho vzducholoď s pevnou kostrou a benzínovými motory. |
|
1910
Vzducholodi začaly sloužit letecké přepravě. |
|
14. prosince 1914
První vzlet zepelínu LZ 26. Tento stroj byl jedním z prvních mezi desítkami postavených vzducholodí během 1. světové války, které sloužily k průzkumným či bombardovacím letům. |
|
8. března 1917
Ve věku 78 let umírá hrabě Ferdinand von Zeppelin, vynálezce řiditelné vzducholodi, která znamenala průlom ve vývoji těchto strojů. |
|
2. července 1919
Britská vzducholoď R 34 odstartovala k prvnímu úspěšnému přeletu Atlantiku ve směru Evropa–Amerika. |
|
20. května 1926
Umberto Nobile dosáhl ve vzducholodi Norge severního pólu. |
|
4. března 1936
Německá vzducholoď Hindenburg vzlétla ke svému prvnímu letu. |
|
červen 1936
Hindenburg provedl rekordní dvojnásobný přelet Atlantiku v čase pět dní, 19 hodin a 51 minut. |
|
6. května 1937
Katastrofa vzducholodi Hindenburg, při které přišlo o život 36 lidí. |
|
1940
Na rozkaz německého generálplukovníka Ernsta Udeta byla sešrotována vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin společně s LZ 130. Význam vzducholodí během 2. světové války postupně upadal. |
|
28. června 1961
Byla zrušena americká námořní vzduchoplavba a rok poté byly všechny vzducholodě vyřazeny ze služby. |