Fakta o Panamském průplavu

ČTK
3. 9. 2007 14:50
Základní údaje o Panamském průplavu
Foto: Aktuálně.cz

Panama - Základní údaje o Panamském průplavu.

Technické parametry: 82 kilometrů dlouhý a 150 až 305 metrů široký s minimální hloubkou 12 metrů.

Parametry pro lodě: Proplout mohou pouze lodě o nosnosti do 79.000 tun a o maximální šířce 32 metrů a délce 294 metrů.

Jak systém funguje: Průplav tvoří tři soustavy komorových zdymadel. Komory jsou 33,5 metru široké a 305 metrů dlouhé. Skrze zdymadla jsou lodě taženy několika lokomotivami umístěnými na pevnině. Uvnitř kanálu je uměle vytvořené Gatunské jezero s hladinou 26 metrů nad mořem. Průjezd průplavem trvá osm až deset hodin, ale rekord z roku 1979 činí dvě hodiny a 41 minut.

Kapacita: Denní kapacita je maximálně 43 lodí. Rezervace se proto dělají i několik měsíců dopředu. Od roku 1963 je průplav v provozu 24 hodin denně.

Foto: Tomáš Daněk

Správa: Od ledna 2000 přešla správa průplavu z rukou USA pod plnou kontrolu Panamy. Stalo se tak na základě americko-panamské smlouvy z roku 1977, podle níž mají USA dodnes právo vojenské ochrany průplavu a přednost pro americké válečné lodě.

Historie: Vybudovat přes Panamskou šíji průplav zamýšlel již španělský král Karel V. v 16. století, ale reálné návrhy vznikly až v 19. století. Stavbu průplavu původně na úrovni mořské hladiny zahájila v roce 1881 společnost francouzského stavitele Suezského průplavu Ferdinanda de Lessepse, která ale osm let nato zkrachovala.

V roce 1904 výstavbu převzaly USA, jimž Panama propůjčila pás země za to, že této nové republice budou garantem nezávislosti. Provoz průplavu byl oficiálně zahájen 15. srpna 1914, rok poté byl ale uzavřen kvůli masivnímu sesuvu půdy. Pravidelný provoz byl obnoven teprve v roce 1920.

Oběti: V letech 1904-1913 se na stavbě průplavu podílelo 56.300 osob, z nichž 5600 zemřelo kvůli nehodám či nemocem. Během neúspěšné francouzské výstavby (1881-1889) zahynulo podle odhadů na 22.000 dělníků.

Náklady: Výstavba průplavu stála zhruba 375 milionů dolarů. Nadcházející rozšíření má stát zhruba 5,25 miliardy dolarů.

Hospodářské výsledky: Na tranzitních poplatcích, které tvoří asi 70 procent příjmů provozovatele kanálu, se v loňském fiskálním roce ybralo 1,026 miliardy dolarů oproti 847,6 milionu v roce předchozím. Další příjmy plynou například z prodeje vody či elektrické energie. Čistý zisk firmy ACP se loni zvýšil oproti předchozímu roku o 192 milionů na 675,925 milionu dolarů.

Úpravy průplavu: Například v 80. letech bylo prohloubeno dno Gatunského jezera zhruba o metr. V roce 2001 byl 13kilometrový úsek v pohoří Culebra rozšířen až o 220 metrů. Nový projekt má rozšířit další úseky a vybudovat další a větší zdymadla. Výstavba by měla skončit v roce 2014. Provoz průplavu by mezitím neměl být omezen.

 

Právě se děje

Další zprávy