Francie bije na poplach. Média, Facebook i Google chtějí před volbami zarazit šíření falešných zpráv

Simona Fendrychová Simona Fendrychová
7. 2. 2017 18:00
Francii na jaře čekají volby nového prezidenta. Tamní novináři a firmy Facebook a Google se proto spojili, aby zabránili šíření dezinformací během předvolební kampaně. V rámci rozsáhlého projektu byl například spuštěn i vyhledávač, který najdou čtenáři internetové verze deníku Le Monde. Do něj vloží adresu článku a novináři následně ověří jeho pravdivost. Firmy následně budou k podezřelým článkům přikládat varování.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Paříž – Francouzští novináři se před nastávajícími prezidentskými volbami spojili s internetovými giganty Facebookem a Googlem. Společně chtějí bojovat proti šíření dezinformací a propagandy

Do projektu CrossCheck se zapojí celkem 17 redakcí, a to včetně významných médií jako deník Le Monde nebo agentura AFP, píše zpravodajský server BBC.

Cílem projektu je umožnit čtenářům ověřovat informace a zároveň zamezit šíření falešných a lživých zpráv na internetu.

"V digitálním světě, kde jsou informace často matoucí nebo záměrně překroucené, poskytneme všem osvědčený postup na kontrolu jejich zdroje," napsal například deník Le Monde.

Ten do projektu přispěl nástrojem Decodex, který minulý týden představil na svých internetových stránkách. Tento vyhledávač má ověřovat spolehlivost informací.

Čtenář, který narazí na zprávu, o jejíž pravdivosti si není jistý, zadá její URL adresu do vyhledávače. Odkazy se tímto způsobem budou hromadit v databázi a novináři pak zprávy a jejich zdroje prověří.

Pokud informaci nejde ověřit, nebo ji alespoň dvě média označí za falešnou, bude se na sociálních sítích a ve vyhledávání na Googlu objevovat s varováním. Pokud kdokoliv na Facebooku takovou zprávu sdílí, objeví se s upozorněním, že jde o dezinformaci.

Facebook navíc takto označené zprávy může zobrazovat ostatním uživatelům méně častěji. Sám zároveň identifikuje nejpopulárnější (tedy nejčastěji sdílené) zprávy, které budou následně ověřeny.

Jak přesně bude prověřování informací probíhat a jak se zabrání případnému zahlcení databáze nebo pracovníků, ale není zatím zcela jasné. Klíčovým bodem celého projektu je spolupráce médií a ostatních společností a snaha proti dezinformacím bojovat.

Kromě Francie i Německo

Facebook čelil před prezidentskými volbami v USA kritice, že nedokáže sdílení falešných zpráv zabránit. Ve Spojených státech a v Německu se proto tato firma už zapojila do podobných iniciativ, které bojují s dezinformacemi.

Stejně tak i Google se spojí s projektem CrossCheck před podzimními parlamentními volbami v Německu, píše americký deník Wall Street Journal.

Facebook ve Francii využívá podle informací agentury Reuters 24 milionů lidí, což je více než třetina populace.

První kolo francouzských voleb se bude konat 23. dubna. Podle průzkumů sílí šance krajně pravicové kandidátky a šéfky Národní fronty Marine Le Penové.

 

Právě se děje

Další zprávy