reklama
 
 

Existuje vědomí i mimo tělo? Odpovědět má výzkum

18. 9. 2008 20:28
Součástí experimentu budou pacienti se zástavou srdce

Southampton - Existují mimotělesné zážitky, nebo jde pouze o falešné dojmy? Je vědomí spojeno s mozkovou aktivitou, nebo jde o dvě rozdílné entity?

To jsou otázky, kterými se obvykle zabývá parapsychologie, podle týmu amerických a britských vědců by se jim však neměla vyhýbat ani klasická věda.

Pětadvacet nemocnic ve Spojeném království a Spojených státech se tak rozhodlo zúčastnit projektu, který bude sledovat 1500 pacientů se zástavou srdce a pokusí se tyto otázky zodpovědět.

"Navzdory všeobecným představám není smrt přesným okamžikem," citovala BBC vedoucího studie Sama Parniu. "Je to proces, který začíná, když přestane bít srdce, přestanou pracovat plíce a ustane činnost mozku - stav zvaný srdeční zástava."

Čtěte také: Život po smrti? Začíná seriózní výzkum

"Pak následuje krátký časový úsek, který může trvat od několika sekund až po hodinu či více, a kdy může pohotovostní lékařský personál uspět ve znovunastartování srdce, a zabránit tak smrti."

Předmětem zájmu výzkumníků bude právě tento krátký stav po srdeční zástavě. Někteří lidé, jimž se podaří tělesné funkce obnovit, totiž mluví o tom, že viděli tunel a na konci světlo nebo že pozorovali své tělo z výšky a dívali se, jak se ho snaží zdravotníci oživit.

Jednoduchým testem nyní chtějí lékaři vypátrat, zda jde o pravdivá tvrzení, či falešné vzpomínky. Do poličky nad lůžkem pacientů umístí obrázky viditelné jen svrchu a budou zjišťovat, zda si oživení pamatují, co na něm bylo.

Pokud budete moci ukázat, že vědomí pokračuje poté, co se mozek vypne, připouští to možnost, že je vědomí samostatnou jednotkou," říká Parnia, který ale nepředpokládá, že by objevili mnoho takových případů.

Nesmíme však být předpojatí," dodává. Jde o záhadu, kterou nyní můžeme podrobit vědecké studii."

Experiment bude probíhat po tři roky.

autoři: Roman Gazdík, gaz | 18. 9. 2008 20:28

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama