Éra rikš v Indii může skončit. Blokují dopravu

rst, DPA, ČTK
7. 7. 2007 12:25
Indie může přijít o jeden ze symbolů. Existujou pro i proti
Rikša je často pro svého majitele jediným majetkem. Jejich zisky nejsou nejvyšší, ani nejnižší. Pohybují se kolem sta korun denně.
Rikša je často pro svého majitele jediným majetkem. Jejich zisky nejsou nejvyšší, ani nejnižší. Pohybují se kolem sta korun denně. | Foto: Aktuálně.cz

Dillí - "Na stranu, na stranu," volá zadýchaný Gandža. Znovu a znovu se v úzkých uličkách dillíského starého města proplétá mezi stánky trhovců, chodci, nosiči nákladů a ostatními rikšami.

Pak pokračuje po tříproudé ulici, kde se mu krkolomným manévrem podaří prokličkovat mezi motorkami, auty a autobusy. Dostane se tak sice na druhou stranu ulice, kde turisty vyloží přesně před slavnou Červenou pevností, ale zablokuje přitom dopravu.

A to nyní Gandžovi a jeho kolegům chtějí městské úřady v Dillí překazit.

Konec symbolu Indie?

V rámci boje s každodenním dopravním chaosem v ulicích indického hlavního města vytáhli úředníci i proti rikšám. Do některých částí starého města platí pro tato tříkolá vozítka zákaz vjezdu. Od minulého týdne nemají co pohledávat na Čándní čauk, nejdůležitější dopravní tepně Starého Dillí.

 Je to začátek konce jednoho ze symbolů Indie? Některá indická média to tak vidí. "V historické čtvrti kolem Čándní čauk mizí jedna forma životního stylu," napsal jeden komentátor.

 Podle odhadů úředníků je ve městě asi 8000 registrovaných a 50 000 více či méně ilegálních rikš. V okolí Čándní čauk z nich jezdí 15 000 až 20 000, a způsobují tak údajně dopravní chaos.

Místo rikš autobusy

Především na tuto rušnou ulici nyní město nasadilo více autobusů - a minimálně ti, kdo do práce dojíždějí, jsou nadšení. "Dříve to trvalo 30 minut, než autobus ujel tuto trasu, nyní to je jenom pět minut," pochvaloval si v televizi jistý obchodník.

Jeho slova jenom potvrzují, že rikši provoz skutečně blokovaly a zdržovaly. Jiní cestující městské hromadné dopravy si ale stěžují na to, že autobusy mají moc velké intervaly. A rikša je prý po ruce vždycky.

Ani majitelé stánků, kteří na nespočetných tržištích prodávají všechno od koření, přes šperky až po svatební šaty, se na jednoznačném hodnocení nového nařízení nedokážou shodnout.

Na jednu stranu jsou sice velké ulice o něco klidnější, na druhou stranu byly ale "nákladní" i "osobní" rikši ten dopravní prostředek, který jim skrz uzoučké uličky přivážel zboží i zákazníky.

"Je to špatné rozhodnutí," říká jeden z nich. "Zákazníci se k nám dostanou jen díky rikšám. Kdo by se sem také v těchto vedrech chtěl trmácet," dodává.

"Co mám teď dělat?"

Pro řidiče rikš, kteří denně v přepočtu vydělávají přibližně mezi 90 a 140 korunami, znamená nové nařízení katastrofu, protože úřady jim nenabídly alternativy ani jakékoliv kompenzace.

"Co mám teď dělat? Jak jen mám uživit rodinu," naříká zoufalý řidič, který se svojí rikšou až do nedávna brázdil ulice města od osmi hodin ráno do pozdního večera. Netuší, co bude v budoucnosti dělat.

I další řidiči jsou pěkně rozčilení. Řada ulic ve starém městě sice zůstala pro rikši otevřená, ale řidiči se bojí rozšíření zákazu. Úředníci nyní chtějí zakročit proti těm, kdo jezdí s rikšami na černo. Plánují, že by všechny rikši měly být opatřeny čidly. Čidla by také měla přesně ukázat, pro jakou čtvrť má dotyčný řidič povolení.

Pětadvacetiletý Gandža, který svoji profesní dráhu začínal na parkovišti, se do budoucnosti dívá s větší dávkou optimismu. Na rozdíl od svých mnoha řidičských kolegů mluví dobře anglicky, a tak sází na to, že by po malebném starém městě mohl provázet turisty. Samozřejmě pěšky.

 

Právě se děje

Další zprávy