Paralela s letem MH370? Ne, ztracené letadlo AirAsia najdou

Zahraničí Zahraničí
29. 12. 2014 10:37
Myslí si to letečtí experti oslovení CNN. Projděte si rozdíly mezi dvěma zdánlivě totožnými nehodami malajsijských letadel, které od sebe nedělí ani rok.
Pátrání po letu MH370 (ilustrační foto).
Pátrání po letu MH370 (ilustrační foto). | Foto: Reuters

Jakarta - Případ ztraceného letadla společnosti AirAsia zatím výrazně připomíná příběh ztraceného letu MH370 z března. Obě letadla společně s pasažéry na palubě zmizela z radarů. Bez hlášení komplikací, bez volání o pomoc, bez trosek a obětí. Oba incidenty navíc spojuje stejné místo – Malajsie.

V březnu zmizelo na trase z Kuala Lumpuru do Pekingu letadlo společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě a rozsáhlé pátrání po něm zůstává stále bez výsledku. Jenže současný případ je jiný.

Zpravodajský web CNN dal s leteckými odborníky dohromady čtyři skutečnosti, které ukazují, že obě zdánlivě totožné nehody mají vlastní specifika. U aktuálního případu odborníci čekají, že ztracené letadlo bude rychle nalezeno.

Rozdíl první: trosky se najdou dřív

Vše ukazuje na to, že na objevení trosek ztraceného letadla AirAsia nebudeme čekat tak dlouho. Vyšetřovatelé totiž mají k dispozici přesnější údaje o tom, kde se letadlo nacházelo, pátrají tak v menší a lépe dostupné oblasti.

"Je velmi nepravděpodobné, že bychom sledovali podobný případ jako u MH370," řekl CNN Steven Wallace, bývalý ředitel amerického úřadu pro vyšetřování nehod. "Nepřekvapilo by mě, kdyby letoun našli v příštích 12 hodinách, protože s poměrně velkou mírou jistoty vědí, kde leží," vysvětluje. Pátrání se nyní soustředí na Jávské moře.

Rozdíl druhý: odlišné místo pádu

Voda, v níž by podle posledních předpokladů mohly ležet trosky letu MH370, je velmi hluboká a neprobádaná. Oproti tomu pravděpodobné místo pádu letu AirAsia je jen několik set stop hluboké a jde o běžnou trasu mnoha lodí, proto by mělo být jednodušší trosky objevit.

Příbuzní cestujících čekají na zprávy na letišti v Surabaye
Příbuzní cestujících čekají na zprávy na letišti v Surabaye | Foto: Reuters

Rozdíl třetí: Poučení z vlastních chyb

Situace se díky pádu MH370 změnila, poučily se aerolinky i vlády jednotlivých států. Po zmizení prvního letu zavládla panika, úředníci nekomunikovali, objevovali se protichůdné nebo matoucí informace. Na práci úřadů si stěžovaly i rodiny cestujících a posádky. Nyní je tón vyšetřovatelů i oficiálních představitelů podle CNN podstatně vlídnější.

"V tomto případě se zdá, jako by letecké společnosti a oficiální orgány spolupracovaly. Na první místo staví rodiny," souhlasí Goelz. Vyšetřovatelé navíc rychle sestavili plán pátrání, rychleji tak byly povolány lodě z Malajsie, Singapuru nebo Austrálie.

Rozdíl čtvrtý: chybí konspirační teorie

Když zmizel let MH370, zdálo se, že někdo záměrně vypnul některé přístroje i komunikaci s věží a vypadalo to, že letoun ještě několik hodin cestoval po obloze. Objevily se proto i obavy z únosu letadla. V případě AirAsia zatím takové indicie chybí.

"Máme tu normální komunikaci s pilotem, který kvůli zhoršujícímu se počasí žádá, aby mohl vystoupat co nejvýš," vysvětluje letecký expert Peter Goelz.

 

Právě se děje

Další zprávy