Concorde se vrací. V japonské verzi

man
10. 5. 2006 0:01
Tokio - Někdejší britsko-francouzská létající pýcha Concorde před třemi lety definitivně dolétala, ale už jí vyrůstá nástupce. V Japonsku.
Foto: Aktuálně.cz

Japonská agentura pro letecký výzkum (JAXA) oznámila, že chce spojit síly s americkými partnery a zahájit provoz nové generace nadzvukových letounů už zhruba za patnáct let, nejpozději v roce 2025.

"Mezinárodní účast na tomto projektu je nezbytná. Oslovíme americkou NASA a firmu Boeing," řekl novinářům mluvčí japonské agentury Kijotaka Jaširo. Jednání začnou v červnu.

Testy v australské poušti

Asijské závody ve vědeckém výzkumu urychlila před třemi lety Čína vysláním prvního kosmonauta do vesmíru. O podobném kroku uvažuje Indie, Japonsko se soustředí na leteckou dopravu.

Na japonském projektu se má podílet společnost Boeing.
Na japonském projektu se má podílet společnost Boeing. | Foto: Boeing

Zmenšený model nadzvukového letadla Japonci úspěšně vyzkoušeli loni v říjnu v australské poušti. Tři roky poté, co první test na stejném místě skončil nezdarem a zkušební motor po několika sekundách shořel.

"Doufáme, že celý projekt přesvědčí svět, že důvěra v japonské technologie je znovu na místě," citovala agentura AFP Kimia Sakatu, který v agentuře odpovídá za zkušební provoz.

Méně hluku, více sedadel

Japonci tvrdí, že nový stroj bude výrazně tišší, než byl Concorde, a nezatíží tolik životní prostředí. Zároveň bude mít větší kapacitu, údajně kolem tří set sedadel (do Concordu se vešla jen zhruba stovka pasažérů).

Oproti současným Boeingům 747 nebo velkým Airbusům by měl výrazně zkrátit dobu letů.

"Z Tokia do Los Angeles by bylo možné dostat se za méně než tři hodiny," říká Kijotara Jaširo.

Infobox
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Infobox

PŘEČTĚTE SI

Zatím Japonci nezveřejnili žádné informace o možné rychlosti nových strojů. Rychlost Concordu činila kolem 2 170 kilometrů za hodinu, Boeing 747-400 dosáhne rychlosti přes tisíc kilometrů za hodinu.

Britsko-francouzský Concorde poprvé vzlétl v roce 1969, na pravidelných linkách pak létal od roku 1975. Kvůli vysoké ceně letenek ho ale používalo málo pasažérů a nebyl ziskový. Investice do něj vložené se nevrátily.

Konci jeho kariéry napomohla tragická nehoda v červenci 2000, kdy se stroj zřítil krátce po startu z pařížského letiště Charles de Gaulle.

Sovětský nadzvukový letoun Tupolev Tu-144 odstartoval v sedmdesátých letech jen k několika desítkám letů, pak byl odstaven. Jeho prototyp se zřítil na pařížském aerosalónu v roce 1973.

 

Právě se děje

Další zprávy