Biopalivová revoluce začíná. Lety na pravidelné lince

Martin Novák Martin Novák
30. 11. 2010 10:45
Půl roku bude takto létat čtyřikrát denně Lufthansa mezi Frankfurtem a Hamburkem
Zaměstnanci Lufthansy naposledy stávkovali před třinácti lety.
Zaměstnanci Lufthansy naposledy stávkovali před třinácti lety. | Foto: Reuters

Frankfurt - Evropa bude v dubnu svědkem první pravidelné linky, na níž cestující poletí v letadle s nádržemi, naplněnými biopalivem.

První krok učiní německá Lufthansa. Její vedení oznámilo, že od jara budou její AirbusyA321 létat na biopaliva na domácí lince z Frankfurtu do Hamburku, která patří mezi nejvytíženější v Německu.

Experiment potrvá půl roku. Pak společnost vyhodnotí, nakolik se biopaliva osvědčila. Lufthansa má používat palivo, které se bude z padesáti procent skládat z rostlinného oleje.

Na takový pohon budou letadla německé společnosti provozovat čtyři lety denně. Experiment přijde společnost na 6,6 milionů eur, z toho spolková vláda přispěje 2,5 miliony eur.

Odborový svaz Verdi, který reprezentuje zhruba 52 tisíc zaměstnanců, žádá vyšší mzdy. Přepážky zejí prázdnotou.
Odborový svaz Verdi, který reprezentuje zhruba 52 tisíc zaměstnanců, žádá vyšší mzdy. Přepážky zejí prázdnotou. | Foto: Reuters

Podle agentury AFP je dodavatelem biopaliva finská firma. Vedení Lufthansy tvrdí, že pokud se nestane nic neočekávaného, kolem roku 2020 by biopaliva mohla tvoři pět až deset procent z celkové spotřeby největší německé letecké společnosti.

První továrna na výrobu zeleného paliva pro letadla má stát ve Velké Británii, smlouvu na její výstavbu letos podepsala společnost British Airways. Britský dopravce plánuje zahájení letů s biopalivem na rok 2014.

Ne všichni jsou ale novinkami nadšeni. Někteří experti se domnívají, že biopaliva životnímu prostředí škodí více než "klasický" letecký benzín.

Jedna ze studií například tvrdí, že paliva z řepky a kukuřice při spalování produkují o dvě třetiny více skleníkových plynů než ropná paliva.

 

Právě se děje

Další zprávy