Jaká je práce novináře? Zkoušejí to mladí na Vysočině

členové semináře Web
18. 8. 2011 13:44
Sedmý ročník Letní žurnalistické školy v Havlíčkově Brodě přinesl téma česko-polského soužití
Letní žurnalistická škola Karla Havlíčka Borovského
Letní žurnalistická škola Karla Havlíčka Borovského | Foto: archiv LŽŠ

* Text vznikl v rámci semináře Web na Letní žurnalistické škole

Havlíčkův Brod - Jaké jsou vztahy mezi Českem a Polskem? To bylo hlavní téma sedmého ročníku Letní žurnalistické školy, která se konala třetí srpnový týden v Havlíčkově Brodě. Vedle účastníků z České republiky a Slovenska přijeli na Vysočinu i studenti z Běloruska, Německa a Ukrajiny.

Mezi největší taháky patřili hosté z Polska: Janina Jankowska, legenda nezávislé žurnalistiky, a Piotr Górecki, redaktor polské veřejnoprávní televize TVP.

Na havlíčkobrodské radnici vystoupil také americký novinář Erik Best, německá spisovatelka Herma Kennel, tiskový atašé velvyslanectví USA Paul Oglesby a svou knížku Jánošíci s těžkou hlavou představil Ľubomír Smatana z Českého rozhlasu.

Projekt pro Coca Colu

Čtyři desítky mladých žurnalistů ze středních a vysokých škol pracovaly v pěti skupinách: Tisk, PR a Marketing, Web, Televize a Rádio.

"Každou skupinu vede po celý týden zkušený lektor, který organizuje práci účastníků a odborníků z praxe, celoplošných médií, významných institucí a firem," přiblížil strukturu projektu Letní žurnalistické školy Karla Havlíčka Borovského jeho spoluautor Milan Pilař.

Skupina Tisk pracovala především v terénu, a to pod dohledem Petra Závozdy z Lidových novin.

PR a Marketing vedla Radka Burketová, tisková mluvčí Nejvyššího kontrolního úřadu. Svým svěřencům přiblížila, jak napsat tiskovou zprávu, vést tiskovou konferenci nebo jak komunikovat s médii.

"Pro manažerku Coca Coly jsme připravovali projekt, který bude chtít realizovat před Vánocemi. Je možné, že se naše nápady částečně uplatní, což byla pro všechny velká výzva," popsala program skupiny PR a Marketing její členka Martina Ježková.

Technicky zdatný novinář

Workshopy pro Web připravili novináři z online deníku Aktuálně.cz. Zájemcům o internetovou žurnalistiku mimo jiné ukázali, jak funguje jejich redakční systém. Seznámili je také s nejnovějšími technologiemi používanými v médiích - aplikacemi pro mobilní telefony, tablety nebo elektronickými čtečkami.

Skupina Rádio připravovala vlastní vysílání a vyzkoušela si střih zvuku. "Zjistila jsem, co všechno musí zpravodaj vědět, a navíc jsem se dozvěděla i něco z novinářské praxe. Kromě toho jsem si uvědomila, že novinář musí být i technicky zdatný," řekla slovenská účastnice Daniela Ivanková.

Skupiny se chopili Milan Kopecký a Daniel Burda, zpravodajové Českého rozhlasu Region, a Petr Sehnoutka s Lubomírem Smatanou z redakce zpravodajů ČRo 1 Radiožurnál.

Pro mladé novináře, kteří mají zájem o audiovizuální žurnalistiku, byla kromě Rádia určena také skupina Televize. Úkolem studentů rozdělených do dvojic bylo natočit zpravodajskou reportáž. Její podobu začínající reportéři konzultovali s Liborem Blažkem z regionální televizní stanice HBin. Pomáhala jim také Stanka Benická ze Slovenska, která startovala zpravodajství na Markíze.

Letní žurnalistickou školu v předchozích ročnících navštívily osobnosti  jako Václav Havel, Pavel Kohout nebo Václav Moravec.

 

Právě se děje

Další zprávy