"Od té doby, co se nehoda stala, vůbec nemohu spát," prohlásil Andelović. Dodal, že srážky lituje a je rád za to, že při ní nikdo nezemřel. Muž podle své výpovědi najel na přejezd, protože si myslel, že se závory otevírají. Zvukové ani světelné signalizace si nevšiml.
"Pak jsem přemýšlel, jestli závory prorazit, ale neudělal jsem to, protože jsem nechtěl mít potíže," uvedl. Neměl prý ani dostatek času, protože z leknutí upadl do bezvědomí, ze kterého se probral až v nemocnici. Pouze si matně pamatuje, že ho někdo po havárii za ruku vytáhl z automobilu.
Státní zástupce Aleš Šiška však po skončení jednání řekl, že řidičova slova vyvrátila svědecká výpověď i data stažená přímo z kamionu. "Pan obžalovaný se samozřejmě může hájit jakýmkoli způsobem, nicméně v průběhu přípravného řízení tuto verzi nikdy nepoužil," dodal.
Na to upozornila i soudkyně Ivana Hynková, která řidičovu výpověď na policii přečetla. Muž v ní uvedl, že ztratil vědomí až po nárazu s vlakem. Když se ocitl mezi závorami, kousek popojel, aby do něj vlak nenarazil. "Závoru jsem prorazit nesměl," řekl policistům. Dodal, že v Srbsku za to hrozí až dvouleté vězení.
Podle státního zástupce mohla být jednou z příčin nehody i řidičova únava. Muž se podle Šišky dopustil během dvoudenní jízdy ze Srbska do Česka 23 přestupků - překračoval rychlost či jezdil i na úseky s omezením vjezdu kamionů. Navíc nedodržoval řádné přestávky na odpočinek. "Prostě se snažil být v cíli co nejdříve," uzavřel žalobce.
Řidič byl velmi unavený
Také jeden ze svědků popsal, že Andelović byl před kolizí velmi unavený. Zabloudil do slepé ulice v obytné zóně v Uhříněvsi. Další svědek pak uvedl, že viděl kamion na přejezdu couvat a řidiče po nehodě vystupovat. Zároveň ale ve své původní výpovědi potvrdil, že když nákladní auto vjíždělo do kolejiště, závory stoupaly nahoru. Zavřely se poté, co vjel řidič na přejezd.
Muž i další svědkyně také vypověděli, že je přejezd v Uhříněvsi problematický. Stává se, že po přejetí vlaku se začnou závory otevírat a po několika vteřinách se za stálého blikání červeného světla opět zavřou kvůli průjezdu další soupravy. Také strojvůdce uvedl, že během posledních deseti let viděl na kolejích mezi závorami stát dvakrát osobní auto.
Nákladní auto se srazilo s osobním vlakem loni 6. září. Podle Drážní inspekce kamion stál mezi závorami déle než dvě minuty, výstražná světla i závory na přejezdu přitom fungovaly. Vlak se zhruba 220 cestujícími vykolejil. Při nehodě byli čtyři lidé zraněni, škodu státní zástupce vyčíslil na zhruba 63 milionů korun.
Andelović, kterého soud poslal několik dní po kolizi do vazby, řídil podle své výpovědi nákladní vozy 45 let. Nyní je v důchodu. Nedovede si představit, že by ze svého platu splácel škodu. V době nehody jel s nákladem ze Srbska do Německa.