Praha nakupuje špatné tramvaje, doplácí na to vozíčkáři

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
16. 9. 2012 10:40
Z 50 nových tramvají jezdí kvůli poruchám jen 12, přesto jich město koupí dalších 200
Poruchová Škoda T15 ForCity. Praha jich objednala 250.
Poruchová Škoda T15 ForCity. Praha jich objednala 250. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Služby pro hendikepované občany se zlepšují, nakupujeme již pouze nízkopodlažní tramvaje, chlubí se pražský dopravní podnik, kdykoli přijde řeč na bezbariérovou dopravu.

Jenže zmiňované tramvaje jsou tak poruchové, že jich Praha může na trať vypustit jen minimum.

Podnik například vlastní 59 nízkopodlažních tramvají 14T Porsche, jako garantované spoje, které zaručuje jízdní řád, jich ale nasazuje pouhých 12. Mají totiž vadné převodové skříně.

A podobné je to i s tramvajemi 15T. Těch stojí v depech 50, podnik jich ale nemůže denně zaručit víc než 13. V minulosti měly několikrát problémy s brzdami. Oba typy vozů dopravnímu podniku dodává Škoda Transportation.

"Počtu garantovaných spojů tramvajové dopravy se dotkly technické problémy tramvajových vozidel dodaných v posledních letech," přiznává mluvčí podniku Tereza Krásenská.

Že část tramvají z celkového počtu stojí v depu, není nic neobvyklého. Nějaké vozy je potřeba mít v záloze kvůli nehodám nebo poruchám na trati. "Je také nutno počítat s údržbou těchto vozů, cyklickými prohlídkami v opravně tramvají, standardní údržbou v depech, mimořádnými opravami, očistou," popsala Krásenská.

Nízkopodlažní vozy DPP

  • T3R.PLF          

Celkový počet: 33

Garantované vozy: 20

  • KT8D5.RN2P   

Celkový počet: 38

Garantované vozy: 21

  • 14T                  

Celkový počet: 59

Garantované vozy: 12

  • 15T           

Celkový počet: 50

Garantované vozy: 13

U nízkopodlažních tramvají musí být podle mluvčí rezerva ještě vyšší, aby se vozíčkářům zaručila bezbariérová spojení. Jenže u ostatních typů nízkopodlažních tramvají stojí v depech maximálně polovina všech vozů.

Tramvaje 14T a 15T mají ale poruchy tak často, že jich podnik může jako garantované spoje vypravit jen 20 a 26 %. Část vozů pak dopravní podnik nasazuje operativně, pokud mu to situace dovolí (například 6. září jezdilo navíc 14 vozů 14T a 15 15T).

Mimořádné bezbariérové spoje jsou ale například pro vozíčkáře prakticky nepoužitelné. Ti si totiž cestu musí plánovat dopředu podle jízdních řádů a v nich negarantované spoje pochopitelně nejsou. 

Pikantní přitom je, že poruchové 15T jsou právě těmi nakupovanými vozy, kterými se dopravní podnik zaklíná při otázkách na zlepšování služeb pro vozíčkáře. Do roku 2018 jich podle nevypověditelné smlouvy musí odebrat 250 za téměř 19 miliard

"U tramvají 15T budou počty garantovaných spojů narůstat s dodávkami dalších nových vozů, ale procentuální poměr provozních vozů a vypravených garantovaných bude přibližně stejný," konstatovala Krásenská.

Při současném poměru vypravovaných vozů by si tak podnik za 19 miliard koupil jen 65 nízkopodlažních vozů, se kterými může počítat při sestavování jízdních řádů.

Cestující se ale mohou těšit na větší počet tramvají 14T v ulicích. "V měsíci září začínáme již s generálními opravami těchto agregátů a tramvaje typu 14T se postupně budou vracet zpět do provozu. Jiný problém tyto vozy nemají," uvedla Krásenská.

Jako garantované spoje se nicméně opravené tramvaje do jízdních řádů dostanou až s jejich příští změnou. Ta se plánuje nejdříve na začátek příštího roku, kdy chce Praha vyhodnotit nedávné změny v systému MHD.

 

Právě se děje

Další zprávy