Musíme víc přestupovat, kritizují vozíčkáři změny v MHD

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
6. 9. 2012 20:03
Jaká je cena nových jízdních řádů? Více přestupů a komplikace pro hendikepované
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Velké části cestujících se změny MHD nijak nedotknou, a pokud ano, většina na nich dokonce vydělá, slibuje Praha po zavedení nových jízdních řádů.

Existuje ale skupina cestujících, jimž nový systém MHD jednoznačně život zkomplikuje. Jsou to lidé na invalidním vozíku.

Jízdní řády platné od začátku září totiž výrazně posilují některé páteřní trasy a jiné naopak oslabují. To na řadě míst vyústilo v nutnost častěji přestupovat.

Právě přestupování je ale pro špatně pohyblivé cestující největší komplikací. Vozíčkářům vadí zánik dosud přímých tras a snížení frekvence nízkopodlažních spojů v některých oblastech.

"Ve Vysočanech zrušili linky 15 a 19, které měly v součtu během hodiny 3 až 4 nízkopodlažní spoje. Místo nich tam jezdí tramvaj 16, která má takový spoj v hodině jeden," popsal vozíčkář Martin Klzo s tím, že on sám nyní musí při cestách častěji přestupovat.

Zrušená devatenáctka zkomplikovala život i 19letému synovi paní Evy Martincové, který touto tramvají denně bez přestupu dojížděl do stacionáře Paprsek. "Teď musí přestupovat minimálně jednou s tím, že přestup na metro je dennodenně velká neznámá, protože zastávky, na kterých má přestupovat, mají dost poruchové výtahy," popsala Martincová.

Manželé Navrátilovi zase ztratili přímý spoj linkou 130, kterou používali při cestě do centra. "Možnosti cestování se ztížily. V pracovní dny ve špičkách sice existuje autobusový spoj 137, ten ale končí ve stanici Na Knížecí, kde nelze přestoupit na tramvaj. Tedy "bezproblémová" docházka na stanici Anděl," popsal Jaroslav Navrátil, jehož manželka je upoutána na vozík.

Zatímco pro zdravého člověka je přestup jen nepříjemnou komplikací na trase, vozíčkáři může prodloužit cestu o dvacet i více minut. "Když se poskládá více přestupů, stačí, aby se zpozdil jeden z nich. Navazující spoj ujede a další jede třeba až za 40 minut," popsal Klzo.

A přestup nemusí vyjít, ani když vše jede podle plánu. "Plánovač trasy na IDOS či DPP nepočítá při přestupech u bezbariérových spojení s tím, že přestupuje vozíčkář. Časy jsou nastavené pro zdravé lidi a troufám si tvrdit, že i ti musí mít někdy problém," uvedla Martincová.

Asistenti jejího syna si už podle ní pro cesty plánují půlhodinovou rezervu, protože při přestupech nikdy nemají jistotu, jak dojedou.

Kdo je za zhoršení podmínek pro vozíčkáře zodpovědný? Nové jízdní řády, které na řadě míst přinesly více přestupů, navrhla společnost Ropid. Rozvržení bezbariérových vozů je zase v kompetenci dopravního podniku. Obě společnosti teď svalují odpovědnost na sebe navzájem.

"To jsou otázky na dopravní podnik, který rozhoduje, kde nasadí bezbariérové spoje. My se snažíme vyjít vozíčkářům vstříc a zapracovat jejich připomínky," říká šéf plánování Ropidu Martin Jareš.

"Dopravní podnik hlavního města Prahy je jen jedním z dopravců Pražské integrované dopravy. Linky MHD jsou provozovány dle zadání organizace ROPID, která je za organizaci PID zodpovědná," kontruje dopravní podnik s tím, že i jeho zaměstnanci dlouhodobě sledují požadavky hendikepovaných cestujících.

Bezbariérové přestupy? Nelze

Dopravní podnik je navíc přesvědčen, že služby pro vozíčkáře zůstaly zhruba stejné. Problém s návazností spojů je podle nich složitý - pravidelnou možnost přestupů mezi jednotlivými nízkopodlažními spoji různých linek údajně nelze zajistit.

"Každá linka má jinou oběžnou dobu, která závisí nejen na délce linky, ale i např. na možnostech poskytování přestávek řidičům dle platné legislativy," uvedla mluvčí podniku Tereza Krásenská.

Pro řadu vozíčkářů jsou ale tramvajové a autobusové linky jedinou možnou volbou. Řada stanic metra zatím není bezbariérová, v ostatních plošiny a výtahy často stávkují.

"Bydlíme sice u stanice metra Luka, ale zkušenost nám říká, že spoléhat se na plošinku pro vozíčkáře ve stanici Smíchovské nádraží je velmi adrenalinový sport," uvedl Navrátil.

Vyhledávač spojení dopravního podniku, který má vozíčkářům pomáhat s plánováním bezbariérových tras, výpadky výtahů a plošin vůbec neregistruje. V současné chvíli například doporučí vozíčkáři, aby trasu Strašnická - Stodůlky absolvoval metrem i přesto, že bezbariérová opatření v obou stanicích jsou mimo provoz.

Pražská organizace vozíčkářů tento týden plánuje spustit na svém webu dotazník určený speciálně pro hendikepované. "Během září budeme sbírat data, jak se cesty vozíčkářům zhoršily. S čísly pak budeme argumentovat," uvedla koordinátorka projektu Přes bariéry Marie Málková.

 

Právě se děje

Další zprávy