reklama
 
 

Praha bezbariérová? Stále je co dohánět, míní vozíčkáři

28. 7. 2012 19:25
Hendikepovaní volají například po nočních nízkopodlažních spojích nebo úpravě zastávek

Praha - Uzavření bezbariérové stanice metra na Národní třídě opět připomnělo, že v oblasti dopravy pro hendikepované má Praha ještě velké mezery.

40 procent tramvajových zastávek je stále pro vozíčkáře zcela nepoužitelných. Ani zbývajících 60 ale není zcela bezbariérových, některé zastávky totiž nesplňují všechny dané parametry, jako je třeba sklon plošiny nebo šířka chodníku.

Kvůli těmto omezením je zvládne využít jen část vozíčkářů. "Záleží na typu vozíčku. Pokud máte klasický vozík s asistentem, dá se to zvládnout. Elektrický vozík už může mít problém," popsal Erik Čipera z občanského sdružení Asistence.

"Vozíčkáři by částečně bezbariérovou zastávku měli běžně bez pomoci zvládnout použít (a běžně tak činí), přímo na vyhledávači bezbariérových spojení si však mohou ověřit příslušné parametry zastávky a situaci vyhodnotit," oponuje mluvčí dopravního podniku Tereza Krásenská.

Cesta Prahou na vozíku, podívejte se:

Nový vyhledávač je projektem, na kterém dopravní podnik spolupracoval s Pražskou asociací vozíčkářů. Dokáže vyhledat nejlepší možnou bezbariérovou trasu a poskytne informace o jednotlivých zastávkách. Podnik navíc slibuje, že už letos by se měly vozíčkářům zpřístupnit některé další zastávky povrchové dopravy - například na Floře a na většině zastávek v Průběžné a Švehlově.

"Na podzim se zatím počítá s plným zpřístupněním čtyř párů zastávek na Poděbradské ulici, jednou zastávkou Želivského u metra. Druhá zastávka Želivského metro by měla být částečně přístupná (jezdí zde autobus), plně přístupná bude zastávka Vinohradské hřbitovy," dodala Krásenská.

Na problémy vozíčkáři stále narážejí v pražském metru. Bezbariérových je sice 36 z 57 stanic, ale jde převážně o zastávky na konci jednotlivých tratí. V centru a okolí mohou vozíčkáři použít jen tři stanice - Florenc, Muzeum a Hlavní nádraží. Zbytek centrálních stanic výtah ani plošinu nemá.

Po uzavírce bezbariérové stanice na Národní třídě a Smíchovském nádraží je pro hendikepované při cestě do centra prakticky nepoužitelná trasa B. A výtah na přestupní stanici Můstek, který se podle slibů magistrátu měl otevřít letos, nebude zprovozněn dříve než příští rok, možná až v roce 2014.

Vozíčkáři už také roky volají po odstranění problému na nástupištích metra, kterého si zdravý člověk zpravidla ani nevšimne. "Mezi vozy metra a nástupištěm je velká mezera. Záleží na typu vozíku, ale existuje nebezpečí, že do ní kolečko zapadne," popsala Irena Soukupová, která má oba rodiče na vozíku.

Podle Čipery byl DPP na tento problém několikrát upozorněn, ale řešení je stále v nedohlednu. Přitom není složité ani drahé - stačí na jednom konci nástupiště vybudovat krátkou rampu. DPP se ale brání, že na věci pracuje.

"Nájezdová rampa, která již v metru byla zkoušena, bohužel nevyhovovala z hlediska protipožárních předpisů. Nyní se hledá jiné řešení této problematiky," dodává Krásenská.

Noční provoz tramvají

Otázkou také je, proč dopravní podnik večer a v noci nevypravuje více nízkopodlažních tramvají a autobusů. Příležitost by k tomu měl - večer se prodlužuje frekvence spojů a část vozů končí v depu. Jenže místo toho, aby podnik co nejvíce využíval těch nízkopodlažních, vysílá v noci staré vozy a vozíčkáři nemají čím jezdit.

"Noční provoz tramvají není vůbec žádný. Poslední bezbariérové spoje jedou tak do 11:30, pak už jezdí jen staré jednovozové tramvaje. Vozíčkář je poté odkázaný pouze na taxi nebo vlastní auto," konstatoval vozíčkář Martin Klzo.

DPP ale nedokáže uspokojivě vysvětlit, proč v tomto vozíčkářům nevyjde vstříc. Noční vlaky se prý vypravují jako jiný typ souprav, než jakým odpovídají nízkopodlažní tramvaje. Že je ale lze vypravit i v nočním provozu, dokazuje Silvestrovská nebo Muzejní noc, kdy bezbariérové vozy jezdí.

Sbohem bezbariérová Národní třído, uvidíme se za 2 roky:

Nákladné by nebylo ani lepší naplánování návaznosti spojů. Hendikepovaní si stěžují, že čas na přestupy mezi bezbariérovými tramvajemi je příliš krátký a tramvaje na vozíčkáře nečekají. Takže i když si vozíčkář pečlivě naplánuje trasu, často se mu až o hodinu prodlouží, protože nestihne navazující spoj.

"Jednal jsem s dopravním podnikem, zda by tramvaj nemohla počkat. Ale odpověděli mi, že tramvaj musí primárně dodržovat jízdní řád," vypráví svou zkušenost Klzo.

Od září navíc skončí jedna ze dvou zbylých invalidních autobusových linek. Podle Ropidu byla linka jen málo využívaná. "Autobusy jezdí prázdné, protože mají zcela nevyhovující intervaly. Jezdí po dlouhých trasách s minimem zastávek," myslí si Klzo.

"Trasu linky H2 jsme několikrát upravovali právě dle požadavku organizací sdružujících zdravotně postižené a také v rámci pracovní skupiny Praha bezbariérová v rámci pražského magistrátu. I přesto je vytížení linky H2 tak nízké, že již nebylo ekonomicky únosné tuto linku provozovat," oponuje Filip Drápal ze společnosti Ropid.

Přesto se snad vozíčkáři postupně dočkají lepších služeb. Dopravní podnik nyní nakupuje pouze nízkopodlažní vozy, takže se postupem času bude frekvence bezbariérových spojů zvyšovat. Situaci v MHD navíc řeší magistrátní pracovní skupina Praha bezbariérová.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Kde nalézt plošiny pro vozíčkáře?

autor: Lucie Stuchlíková | 28. 7. 2012 19:25

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama

    Praha

    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama