Přečtěte si sami: Co stojí ve smlouvě o radaru

Red Dom
8. 7. 2008 17:30
Výtah z oficiální dohody mezi USA a ČR

Dohoda mezi Českou republikou a Spojenými státy americkými o zřízení radarové stanice protiraketové obrany Spojených států v České republice

I. Úvod

Předpokladem pro zřízení radarové stanice Spojených států v ČR je sjednání dvou mezinárodních smluv. První z nich se nazývá Dohoda mezi Českou republikou a Spojenými státy americkými o zřízení radarové stanice protiraketové obrany Spojených států v České republice (dále jen "Hlavní dohoda"). Hlavní dohoda byla podepsána dne 8. července 2008 ministrem Schwarzenbergem a ministryní Riceovou.

Druhou smlouvou, která je v gesci Ministerstva obrany, je Dohoda mezi Českou republikou a Spojenými státy americkými o statusu ozbrojených sil Spojených států přítomných na území České republiky (dále jen "SOFA"). Text SOFA by měl být dohodnut s americkou stranou v nejbližší době a po schválení vládou předložen k podpisu.

Třetí smlouva, která souvisí s případným zřízením radarové stanice Spojených států v ČR, je Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Spojených států amerických o spolupráci v oblasti protiraketové obrany (dále jen "Rámcová dohoda").

Rámcová dohoda umožní českým podnikatelským subjektům účast na budování amerického systému protiraketové obrany. Text Rámcové dohody by mohl být expertně dohodnut v nejbližších dnech.

II. Stručné shrnutí nejdůležitějších ustanovení Hlavní dohody

1. Preambule

 Preambule obsahuje zejména prohlášení stran, která mají význam pro výklad Hlavní dohody. Strany zde zdůrazňují vazbu projektu protiraketové obrany Spojených států na NATO, a to odkazem na Severoatlantickou smlouvu a na Strategickou koncepci NATO z roku 1999. Strany se zde dále shodují, že NATO je primárním prostředkem k zajištění kolektivní obrany severoatlantické oblasti. 

V Preambuli se také uvádí, že ČR a Spojené státy navázaly strategický dialog pro usnadnění konzultací o záležitostech mezinárodní bezpečnosti, včetně hrozeb raketového útoku a mezinárodního terorismu, které by mohly mít vliv na územní celistvost, politickou nezávislost, bezpečnost a obranyschopnost ČR nebo Spojených států. Ustavení tohoto dialogu bylo ČR navrženo diplomatickou nótou Velvyslanectví Spojených států v Praze ze dne 21. února 2008. ČR tento návrh přijala diplomatickou nótou MZV ze dne 25. února 2008. Tento dialog se bude uskutečňovat prostřednictvím pravidelných setkání představitelů MZV ČR a Spojených států, případně dalších resortů. ČR se tak zařadila do úzké skupiny států, které již se Spojenými státy takový strategický dialog vedou.

Strany zařadily do Preambule kromě politických prohlášení také jeden mezinárodněprávní závazek, a sice že žádný prvek systému protiraketové obrany, včetně radaru umístěného na území ČR, nebude použit pro jakékoli aktivity neslučitelné s Chartou OSN.

2. Účel Hlavní dohody

Účelem Hlavní dohody je zřízení a provoz radarové stanice protiraketové obrany Spojených států umístěné na území ČR a souvisejících zařízení. V tomto ustanovení se také zavádí pojem "radarová stanice," který zahrnuje jak vymezenou část vojenského újezdu Brdy, tak zařízení Spojených států na něm umístěná (čl. II odst. 1).

Hlavní dohoda dále obsahuje závazek Spojených států prostřednictvím svého systému protiraketové obrany chránit a bránit ČR před možným útokem balistickými raketami. Jedná se o výjimečnou dvoustrannou bezpečnostní záruku, která dosud nebyla Československu ani ČR ze strany Spojených států poskytnuta. Spolu s členstvím v NATO by se tak Hlavní dohoda měla stát dalším pilířem bezpečnosti ČR (čl. II odst. 3).

3. NATO a radar protiraketové obrany

Strany (tj. v tomto případě zejména Spojené státy) se v Hlavní dohodě zavazují podpořit těsnou koordinaci mezi NATO a Spojenými státy při vývoji jejich schopností protiraketové obrany. Spojené státy zde dále deklarují svůj úmysl, aby jejich systém protiraketové obrany byl schopný operační součinnosti s rozvíjejícími se schopnostmi protiraketové obrany NATO a aby byl jejich nedílnou součástí (čl. III odst. 1 a 2).

Tento úmysl Spojených států potvrzuje komuniké z Bukurešťského summitu NATO, podle kterého členové NATO uznávají "přínos, jenž poskytne plánované umístění prostředků protiraketové obrany Spojených států v Evropě ochraně spojenců před balistickými raketami dlouhého doletu", a hledají "způsoby, jak propojit tuto kapacitu se současným aliančním úsilím v oblasti protiraketové obrany, a to tak, abychom zajistili jeho úplnou integraci do budoucí alianční architektury protiraketové obrany". Obsah Hlavní dohody je tak plně v souladu s trendem postupného sbližování politik a budování schopností Spojených států a NATO v oblasti protiraketové obrany.

4. Radarová stanice

Hlavní dohoda definuje právní vztah Spojených států ke státnímu území ČR, na kterém by měla být umístěna radarová stanice tak, že není dotčena plná suverenita a kontrola ČR nad jejím územím a vzdušným prostorem. ČR si ponechává plnou suverenitu a vlastnické právo k radarové stanici (čl. IV odst. 1). ČR poskytuje Spojeným státům pouze bezplatné užívání území ČR ve vojenském újezdu Brdy, které je vymezeno v příloze (americká strana žádnému členskému státu NATO nájemné za užívání jeho území neplatí).

5. Personál radarové stanice

ČR se v Hlavní dohodě zavazuje umožnit na radarové stanici pobyt ozbrojených sil Spojených států potřebných pro její výstavbu, údržbu a provoz (čl. V odst. 1). Maximální počet příslušníků ozbrojených sil Spojených států přidělených na radarovou stanici nepřekročí 250, a to ani během rotace personálu (čl. V odst. 3). Počet 250 byl stanoven proto, aby umožnil americké straně provádět pravidelné rotace. S výjimkou těchto krátkých časových intervalů by tak mělo v ČR pobývat v souvislosti s provozem radarové stanice přibližně sto uniformovaných příslušníků ozbrojených sil Spojených států a nízký počet příslušníků jejich civilní složky, který není Hlavní dohodou stanoven.

Problematika právního postavení ozbrojených sil Spojených států, dodavatelů Spojených států, jejich zaměstnanců a závislých osob a vstupu těchto osob do ČR je řešena odkazem na SOFA a Dohodu mezi smluvními stranami Severoatlantické smlouvy o statutu jejich ozbrojených sil (dále jen "NATO SOFA", čl. V odst. 2 a 4).

Hlavní dohoda výslovně zakotvuje povinnost ozbrojených sil Spojených států a  závislých osob respektovat právo ČR a zdržet se jakékoli činnosti neslučitelné s duchem NATO SOFA, zvláště pak jakékoli politické činnosti v ČR, a dále povinnost Spojených států přijmout za tímto účelem potřebná opatření (čl. V odst. 5). Toto ustanovení bylo převzato z  čl. II NATO SOFA, která je již pro ČR i Spojené státy závazná.

6. Užívání radarové stanice  

Hlavní dohoda sice přiznává Spojeným státům výlučné užívání a kontrolu prostoru radarové stanice a neomezený přístup do tohoto prostoru (čl. VI odst. 1), současně však tato užívací práva Spojených států prakticky omezuje. Příslušné orgány ČR tak mají právo na okamžitý přístup na radarovou stanici ve zde vymezených situacích, např. při řešení krizových situací jako jsou požáry, pronásledování osob apod. (čl. VI odst. 2). Za podmínek stanovených Hlavních dohodou poskytnou Spojené státy přístup českým orgánům na radarovou stanici i v dalších případech (čl. VI odst. 3).

Při úpravě problematiky návštěv radarové stanice státními činiteli třetích států v Hlavní dohodě byla důsledně prosazována zásada suverenity ČR. Dodržování této zásady je zde ošetřeno dvojím způsobem. Za prvé, pro návštěvy radarové stanice státními činiteli třetích států je zapotřebí souhlasu ČR. Pojem "státní činitel" je zde chápán široce jako jakákoli osoba, která zastává určitou státní funkci, nebo jedná v zájmu takového státu. Pod tuto kategorii budou spadat např. diplomaté třetích států akreditovaní v ČR, ale i představitel třetího státu na dovolené v ČR. Druhou zárukou dodržování suverenity ČR je povinnost obou stran v případě, že jim státní činitel třetího státu vyjádří svůj zájem o návštěvu radarové stanice, tento třetí stát informovat, že žádost musí být předložena ČR diplomatickou cestou (čl. VI odst. 5).

7. Výstavba a provoz radarové stanice

Hlavní dohoda uvádí dvě skupiny činností, které jsou Spojené státy na radarové stanici oprávněny vykonávat. Činnosti z první skupiny, spojené s výstavbou radarové stanice, mohou Spojené státy provádět ve shodě s Ministerstvem obrany ČR (čl. VII odst.1). Spojené státy tak budou provádět výstavbu nových objektů pod dohledem nebo prostřednictvím Ministerstva obrany ČR a jeho organizačních složek, které budou zajišťovat potřebná povolení podle českého práva.

Činnosti ze druhé skupiny, které se týkají spíše provozu radarové stanice, mohou Spojené státy vykonávat podle vlastního uvážení. Nicméně Hlavní dohoda stanoví, že v průběhu přípravy, výstavby, provozu a stahování se z radarové stanice je povinností Spojených států respektovat příslušné právo ČR (čl. V odst. 5). Příslušným právem ČR se zde rozumí všechny relevantní právní normy v oblasti stavebního práva a práva životního prostředí, ať už se jedná o zákony, podzákonné právní předpisy, či prameny komunitárního práva. Hlavní dohoda dále upravuje různé procesní aspekty výstavby radarové stanice.

Důležité pro ČR je ustanovení Hlavní dohody (čl. VII odst. 4), které se zabývá využíváním českých dodavatelů při výstavbě radarové stanice. Pokud při výstavbě radarové stanice obdrží Spojené státy nabídku od různých dodavatelů a tyto nabídky budou stejné kvality a za stejnou cenu, toto ustanovení americké straně ukládá povinnost využít českého dodavatele.

8. Řízení radarové stanice

Ministerstvo obrany Spojených států je povinno jmenovat velitele zastupujícího Spojené státy (tj. "amerického velitele"). Ten bude jedinou kontaktní osobou Spojených států  pro běžné činnosti podle Hlavní dohody (čl. IX odst. 1). S ním bude Ministerstvo obrany ČR řešit méně závažné problémy, které by se mohly při výstavbě a provozu radarové stanice vyskytnout.
Ministerstvo obrany ČR má paralelní povinnost jmenovat "českého velitele", který bude mít spolu se svým personálem kancelář na radarové stanici. Spojené státy jim umožní přístup do prostorů radarové stanice za účelem usnadnění jejich poslání v souladu s bezpečnostními opatřeními (čl. IX odst. 2). Stálá přítomnost "českého velitele" přímo na radarové stanici mj. zaručí, že radarová stanice nebude Spojenými státy využívána k jiným účelům, než je stanoveno v Hlavní dohodě.

9. Velení a řízení protiraketové obrany

Hlavní dohoda svěřuje výhradní velení a řízení operací protiraketové obrany Spojeným státům (čl. X odst. 1), které však současně mají povinnost poskytovat ČR situační přehled o operacích protiraketové obrany a, prostřednictvím "českého velitele" na radarové stanici, neprodleně informovat ČR o nasazeních systému protiraketové obrany týkajících se severoatlantické oblasti (čl. X odst. 2). 

Kromě toho se ČR může předem a podstatným způsobem podílet na vývoji a přehodnocování prováděcích plánů Spojených států pro severoatlantickou oblast (čl. X odst. 4). Prováděcí plány jsou, zjednodušeně řečeno, předem naprogramovaným návodem pro nasazení systému protiraketové obrany. Vstoupí-li Hlavní dohoda v platnost, bude mít ČR možnost ovlivnit naprogramování systému protiraketové obrany tak, aby byla přednostně chráněna.

 Hlavní dohoda ukládá americké straně na několika místech další informační povinnosti vůči ČR (čl. X odst. 6, 7, 8 a 11). Hlavní dohoda také předpokládá působení českých styčných důstojníků u Agentury pro protiraketovou obranu ve Washingtonu a Integrovaného řídícího centra protiraketové obrany v Colorado Springs.

Účasti ČR na systému protiraketové obrany budou moci využívat odborníci Armády ČR, kterým jsou Spojené státy povinny umožnit zapojení do provozu radaru (čl. X odst. 9 a 10). ČR tak může jako jeden z mála států světa prostřednictvím svých odborníků získat přístup k cenným informacím o fungování tohoto systému.

10. Bezpečnost radarové stanice

ČR odpovídá za zajištění odpovídající vnější bezpečnosti a ochrany radarové stanice (čl. XIV odst. 1). Přestože o konkrétním způsobu provedení tohoto závazku ještě nebylo rozhodnuto, předpokládá se, že vnější hranici radarové stanice bude hlídat vojenská policie Armády ČR.

Spojené státy naproti tomu odpovídají za vnitřní bezpečnost a udržení pořádku na radarové stanici (čl. XIV odst. 3). Zvažuje se řešení, podle kterého by hranice radarové stanice byla zevnitř střežena českou soukromou bezpečnostní agenturou placenou Spojenými státy, samotný radar a související technická zařízení uvnitř radarové stanice budou střežena příslušníky ozbrojených sil Spojených států.

11. Ochrana životního prostředí

S ohledem na své předchozí špatné zkušenosti se sovětskými vojsky věnovala ČR při sjednávání Hlavní dohody ochraně životního prostředí maximální pozornost. Z tohoto důvodu se na sjednávání Hlavní dohody aktivně podíleli experti z Ministerstva životního prostředí. Výsledkem je čl. XV Hlavní dohody, jehož obsah nemá podle informací MZV ČR v mezinárodních smlouvách dosud sjednaných americkou stranou s jinými státy obdoby.

Strany mají obecný závazek provádět Hlavní dohodu způsobem slučitelným s ochranou životního prostředí (čl. XV odst. 1). Dále je zde zakotvena základní zásada, podle které Spojené státy budou respektovat příslušné právo ČR v oblasti životního prostředí, zdraví a bezpečnosti, jakož i příslušné standardizační dohody NATO. Příslušným právem České republiky se zde rozumí všechny relevantní právní normy v oblasti práva životního prostředí, ať už se jedná o zákony, podzákonné právní předpisy, či prameny komunitárního práva.

Strany kladou v ochraně životního prostředí důraz především na princip prevence. Značným přínosem pro ČR je zásada, podle které se uplatní ty české nebo americké standardy, které zajišťují větší ochranu (čl. XV odst. 2). 

Hlavní dohoda pro jistotu zakotvuje širokou mezinárodněprávní odpovědnost Spojených států za kontaminaci životního prostředí případně způsobenou Spojenými státy na radarové stanici, včetně přilehlých oblastí, za nebezpečné odpady, nebezpečné materiály a ostatní odpady dovezené do ČR a za významné změny okolního životního prostředí nepovolené Hlavní dohodou (čl. XV odst. 3).

Předpokladem pro realizaci této odpovědnosti Spojených států je jejich  závazek připravit studii, která bude podrobně popisovat stav životního prostředí v prostoru radarové stanice před jejich příchodem (včetně např. stávající kontaminace, přítomnosti ohrožených druhů atd.). Tato studie bude podléhat schválení ČR. Před navrácením radarové stanice Spojené státy připraví obdobnou studii, která konstatuje, jak se tento stav změnil a dále potřebná nápravná opatření (čl. XV odst. 4).

Spojené státy jsou dále povinny umožnit příslušným orgánům ČR provádět monitoring a kontrolu, zda americká strana opravdu dodržuje české, resp. americké standardy ochrany životního prostředí (čl. XV odst. 6). 

12. Nároky na náhradu škody

ČR a Spojené státy nepovažovaly za nutné upravovat v Hlavní dohodě mezinárodněprávní odpovědnost za škody, které by mohly být způsobeny obranným použitím systému protiraketové obrany. Pokud totiž některý stát podnikne ozbrojený útok na ČR nebo její spojence, bude využito právo na individuální nebo kolektivní sebeobranu ve smyslu  čl. 51 Charty OSN. V případě, že trosky ze zničené rakety způsobí nějakému státu škodu, bude za tuto škodu podle obecných principů mezinárodního obyčejového práva odpovědný stát, který tuto raketu odpálil.

Hlavní dohoda tedy řeší pouze nároky na náhradu škody, které mohou vzniknout při mírovém provozu radarové stanice. Tyto otázky byly v Hlavní dohodě vyřešeny odkazem na NATO SOFA (čl. XVI odst. 1).

V případě, že NATO SOFA nebude možné aplikovat, bude uplatněna zásada, podle které ČR nepřevezme odpovědnost za jakékoli škody způsobené prvky systému protiraketové obrany USA za předpokladu, že takové škody nejsou způsobeny jednáním nebo opomenutím ČR (čl. XVI odst. 2).

13. Provádění Hlavní dohody

Závazky stran podle Hlavní dohody jsou podmíněny dostupností finančních prostředků. Jedná se o standardní klausuli používanou Spojenými státy, vycházející z jejich vnitrostátního práva. Dostupností finančních prostředků však nejsou podmíněny závazky stran vyplývající z NATO SOFA a SOFA, čímž je zaručeno, že se Spojené Státy nebudou moci dovolávat tohoto ustanovení jako důvodu pro neplnění závazků z odpovědnosti za škodu (čl. XVII odst. 1).

14. Doba platnosti Hlavní dohody

Hlavní dohoda se sjednává na dobu neurčitou, výpovědní doba činí jeden rok. ČR nicméně poskytuje Spojeným státům další rok na dokončení stažení svého personálu, vybavení a vojenského materiálu. Radar by bylo možné v tomto období aktivovat, jen pokud by s tím ČR souhlasila (čl. XVIII odst. 1, 2 a 3).

15. Příloha Hlavní dohody

Součástí Hlavní dohody je příloha, která zobrazuje přesné umístění radarové stanice ve vojenském újezdu Brdy:

Ministerstvo zahraničních věcí ČR
8. července 2008

 

Právě se děje

Další zprávy