Soul /Od našeho zpravodaje/ - "Jestli mám televizi v mobilu? Samozřejmě, podívejte," ukazuje svůj přenosný telefon Minju Myungová, sympatická jihokorejská průvodkyně cizinců.
Na displeji jejího telefonu je opravdu možné sledovat televizní programy. "Dívám se na ně, když někde čekám na svou skupinu nebo když jedu metrem," vysvětluje. V metru v Soulu se totiž dá signál mobilního telefonu zachytit i během jízdy v tunelu.
Minju Myungová je jedním ze 7,5 milionu jihokorejských uživatelů televize v mobilním telefonu. Země je v tomto oboru na světové špičce.
Víc diváků než v Americe
Pro srovnání: ve Spojených státech, které mají zhruba šestkrát víc obyvatel než Jižní Korea, má televizi v mobilu asi sedm milionů diváků. Čím to, že zrovna v Jižní Koreji je televize v mobilu tak populární?
Jednak je to samozřejmě dáno vysokou úrovní zdejších telekomunikačních technologií. A dále pak podstatnou roli sehrála státní moc. Úřady nařídily jednotný technologický standard, takže ať už mají lidé svůj mobil od LG, nebo od Samsungu, a ať mají jakéhokoli mobilního operátora, televizní signál mohou sledovat. A to stejně dobře signál přenášený pozemními vysílači, jako signál z družic.
Pozemní vysílání se může díky vládnímu rozhodnutí přijímat zadarmo, za příjem satelitního vysílání se platí v přepočtu asi 250 českých korun měsíčně.
Systém, který zabírá
V jiných zemích zůstává pro řadu milovníků televize složitější vidět své pořady na mobilu. V některých systémech je nutné pořad nejdřív nahrát do počítače a pak jej teprve přehrát do mobilu či malého počítače PDA a dívat se na něj. Na přímý přenos ze sportovního utkání v tomto případě rovnou zapomeňte.
Další technické systémy předávají televizní pořady mobilní sítí jako jednotlivé soubory dat směřující do každého telefonu zvlášť, což může síť přetížit. Systém příjmu speciálního pozemního nebo satelitního televizního vysílání určeného pro všechny mobily daného operátora, který používá Jižní Korea, se proto jeví jako velmi efektivní.
Sport, telenovely a zprávy
Co diváci v televizi na mobilu sledují? Na malé obrazovce těžko rozlišíte umělecké detaily (pokud by se nějaké v televizním vysílání vyskytly), a tak vedou sportovní přenosy, různé obdoby telenovel, a také běžné zpravodajství.
Mobilní operátoři inkasují zisky z reklam vkládaných do televizních programů vysílaných do mobilů, ale stěžují si, že to zatím nestačí na pokrytí výloh. Největší jihokorejský mobilní operátor SK Telecom zatím investoval do svého televizního vysílání v přepočtu asi miliardu korun. Finanční zlom by měl podle analytiků přijít ve chvíli, kdy počet diváků televize v mobilu dosáhne deseti milionů; pak se už náklady zaplatí díky reklamě.
Peníze za nové telefony
Mobilní operátoři však také vydělávají na tom, že si zájemci o televizi v přenosném telefonu pořizují nové přístroje a nové předplacené balíčky služeb. Poptávka po přenosu běžného volání, textových zpráv a obrázků od uživatelů se už vcelku nasytila, takže vyšší zisky se dají hledat jen v nových službách, jako je právě přijímání televize v mobilu.
Radují se samozřejmě výrobci mobilních telefonů, protože lidé vyhazují fungující přístroje a pořizují si jiné, s větší obrazovkou. Doba miniaturizace mobilů zřejmě skončila.
Ve světě zatím pokračují boje o to, v jakém standardu se budou vysílat televizní programy pro mobily. V USA nyní vede systém MediaFLO. Na našem kontinentě Evropská komise podporuje technologii zvanou DVB-H, která se používá v Itálii a Finsku a zaštiťuje ji výrobce mobilů Nokia. Jestli někdo vyhraje celosvětově, nebo jestli bude mít každý světadíl či dokonce každý stát vlastní standard, se uvidí.
Zpět na speciál Proměny východoasijské společnosti