Vláda jedná o tom, jaká bude příští podoba stavebního spoření. A ačkoliv změna zákona ještě schválena není, již dnes je jasné, že změny budou velké. Především minimální doba spoření se protáhne ze stávajících pěti na šest let. Státní podpora se bude vypočítávat nikoliv ze současných 18.000,- Kč, ale ze 20.000,-. A navíc bude možné získat státní podporu maximálně ve výši 3.000,- za rok namísto stávajících 4.500,-. Kromě těchto hlavních změn se upraví i řada dalších detailů. Vláda chce tímto způsobem podle svých propočtů ušetřit zhruba 63 miliard korun v průběhu 10 let. V tomto bodě nám nezbývá než odhadům ministerstva financí věřit, protože právě ono má k dispozici nejlepší statistiku dosud vyplácených podpor. Úspory se však neprojeví hned. Všechny změny se totiž vztahují jen k novým smlouvám, které budou uzavřeny až od ledna příštího roku. A tak bude státní rozpočet ještě po nějakou dobu přispívat na staré, dobíhající smlouvy podle stávajících podmínek. Jen pro ilustraci: letos by mělo být vyplaceno na podporách kolem 13 miliard korun. Až se nový systém ustálí, mělo by se ročně vyplácet něco kolem 4,5 miliardy. Navržené změny jednoznačně znamenají znevýhodnění stavebního spoření pro klienty spořitelen ve srovnání se stávajícím systémem. Můžeme proto očekávat, že s přibližujícím se koncem roku značně poroste zájem o tento druh spoření, protože lidé budou chtít uzavřít smlouvy včas ještě podle stávajícího, výhodnějšího systému. Zároveň s tím stavební spořitelny vystupňují svou přesvědčovací kampaň. Po novém roce však zájem opět opadne, protože ti, kdo si chtěli stavební spoření uzavřít, již smlouvy budou mít. Zájem se tak bude v průběhu roku 2004 obnovovat jen postupně. Otázkou je, zda chystané změny nejsou přespříliš razantní. Velká reforma systému stavebního spoření například před časem prakticky zlikvidovala slovenský systém. Ačkoliv spořitelny často tvrdí, že chystané změny by mohly sytém stavebního spoření znevýhodnit tak, až by se mohl zhroutit, realita je taková, že i po připravovaných změnách zůstane stavební spoření jednou z nejvýnosnějších možností spoření či investování v České republice. Při investování totiž platí prostá zákonitost: chceme-li větší výnos, musíme také více riskovat. Stavební spoření je však výjimkou. V jeho případě tato prostá zákonitost neplatí, protože do hry uměle vstupuje stát, který svými podporami činí stavební spoření velmi výnosné, aniž by však bylo rizikové. A tato výjimečnost zůstane zachována i nadále. Pokud dnes někdo investuje formou stavebního spoření, může se jeho roční výnos pohybovat kolem 14% za rok. Pokud bude stejným způsobem investovat za rok, bude se roční výnos pohybovat kolem 6%. To je vzhledem k minimálnímu riziku stále výhodné. Pro srovnání: termínové vklady nabízí úroky mezi 1 až 2%. Pokud by jsme chtěli jiným způsobem dosáhnout výnosu oněch 6%, museli by jsme nejspíše investovat do akcií, ale to by zase bylo extrémně rizikové. Vezmeme-li v úvahu, že v dohledné době se úroky v bankách zřejmě výrazněji nezvýší, stavební spoření bude i v příštím roce představovat velmi výhodnou investici.