Triky směnáren nekončí, více než polovina pokut byla v Praze

Petr Kučera Petr Kučera
18. 8. 2014 12:15
Pražský magistrát se chce zapojit do boje proti podvodným směnárnám, pro klienty spustí kontrolní mobilní aplikaci.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha – České směnárny stále porušují zákon a klamou klienty. Česká národní banka, která nad jejich činností dohlíží, letos zatím přijala 135 stížností, zatímco za celý loňský rok jich řešila 218. Situaci zatím nezlepšila ani novela zákona, která měla od loňského listopadu posílit ochranu klientů.

Za loňský rok uložila Česká národní banka 81 pravomocných pokut v celkové výši 916 tisíc korun. Pokut je sice více než v předchozích dvou letech (v roce 2012 šlo o 67 pokut, o rok dříve 72 pokut), ale celková výše sankcí klesá (v roce 2012 dosáhla 1,65 milionu korun, v roce 2011 dokonce 3,41 milionu).

"Nejvyšší pokuty ČNB uložila za vážné nedostatky při informování klientů o směnných kurzech a výši poplatků, a to především u pražských směnáren," říká člen bankovní rady Jiří Rusnok, který v ČNB dohlíží na ochranu spotřebitele.

Praha chce podpořit poctivé

Pražský primátor Tomáš Hudeček připomíná, že problém poškozuje i pověst hlavního města v oblasti turistického ruchu.

"Jsme připraveni s ČNB spolupracovat na všech racionálních opatřeních a zvažujeme i vlastní aktivity, například mobilní aplikace nebo jiné možnosti, jak poskytnout uživatelům směnáren větší jistotu a garanci poctivosti,“ dodává Hudeček.

ČNB loni uskutečnila 174 kontrol směnáren, což je sice více než předloni (155), ale zhruba stejně jako v roce 2011 (178). Podle Rusnoka lze těžko určit, jaký podíl ze všech směnáren podvádí, protože kontroly se častěji zaměřují právě na problémové provozovny, na které si stěžují klienti nebo kde ČNB již dříve zjistila nedostatky.

Rusnok nicméně odhaduje, že zákon porušují jen jednotky procent směnáren. "Každý takový nepříjemný zážitek má ale u návštěvníků negativní ohlas a vytváří falešný dojem, že v Praze budete ve směnárně okradeni," podotkl. "Výrazně více než polovina" uložených pokut připadá na pražské směnárny.

Mezi rozšířené triky nadále patří existence dvou kurzovních lístků, přičemž na výrazném místě v provozovně je umístěn ten s výhodnějšími kurzy, týkající se ovšem jen směn nad 1000 eur. Rozšířeným trikem je také zamlčení nebo jen nevýrazné sdělení výrazného poplatku za nákup valut ve výši deseti nebo i dvaceti procent.

Podvedení klienti musí jít k soudu

Kromě pokut sice může ČNB směnárníkům uložit i nápravné opatření směřující k odstranění zjištěných nedostatků, v její pravomoci ale není rozhodnout o odškodnění pro klienty. Ti se se svými nároky musí sami obrátit na soud.

"ČNB čelí situaci nejen důslednějším dohledem a četnějšími kontrolami, ale podporuje i samoregulační snahy směnáren. Nezapomínáme ani na informování veřejnosti a posilování finanční gramotnosti," říká Rusnok.

"Lidé by měli být vždy obezřetní a nespoléhat pouze na ústní sdělení. Důležitým pravidlem úspěšné směny je nevydat směnárníkovi peníze dříve, než budou předány předsmluvní informace, v nichž bude jasně stanovena výše kurzu a poplatků,“ doporučuje Rusnok.

Česká národní banka zveřejnila Desatero pro klienta směnárny. Kalkulačku s kurzy vyhlašovanými ČNB lze nalézt v mobilní aplikaci České peníze.

Licenci od ČNB k provozování směnárenské činnosti má nyní 971 subjektů. Žadatelé musí mít sídlo v Česku, věk alespoň 18 let, maturitu či důvěryhodnost.

 

Právě se děje

Další zprávy