Zatímco v roce 2000 bylo evidováno přes 10 tisíc elektronických terminálů, na konci roku 2005 jich bylo téměř 43 tisíc. Jedná se tedy o více než čtyřnásobný nárůst během pouhých 5 let. I přes takto vysoký nárůst je v České republice, především v menších a středně velkých městech, mnoho prodejních míst, kde platební kartou zaplatit nelze.
Proč se zvyšuje počet terminálů?
Dle tvrzení bank si obchodníci výhodnost platebních terminálů uvědomují a stále přibývají další, kteří mají o službu zájem. "Do současné doby jsme nainstalovali u obchodních partnerů celkem přibližně 10 500 elektronických terminálů," říká Simona Můčková z České spořitelny. Banky jich do letošního podzimu vydaly celkem na 7,7 milionu kusů.
V současné době je na českém trhu aktuálně 5 bankovních ústavů, které obchodníkům platební terminály vydávají. Jedná se o ČSOB, Komerční banku, Českou spořitelnu, HVB Bank a eBanku.
Jaké musí obchodník spolnit podmínky pro vydání terminálu?
Obchodník, který chce získat od banky terminál, by měl splnit tyto podmínky:
- oprávnění k podnikání na území ČR,
- zřízení účtu u banky
- pevnou analogovou nebo digitální ISDN telefonní linku.
Pokud telefonní linkou obchodní místo nedisponuje, je nutné použít mobilních GSM/GPRS platebních terminálů a s bankou dohodnout individuální podmínky, jako je například výše provize za zúčtování transakcí.
Zapůjčení terminálu nic nestojí
Většina bank propůjčuje platební terminály obchodníkům zdarma. Obchodník platí bance sjednanou výši provize. Bezplatně zapůjčuje přístroje i Česká spořitelna. U eBanky pak na získání terminálu bezplatně mají nárok ti obchodníci, kteří mají obrat asi 50 tisíc korun měsíčně. V opačném případě za něj uživatel zaplatí paušál cca 1 200,- Kč.
U ČSOB jsou částky individuálně stanovované a jsou závislé na kombinaci několika faktorů - např. typu zvoleného terminálu, jeho využívání (počet a výše transakcí) či typu podnikání obchodníka.
Jaké jsou poplatky za karty?
Samozřejmě ne vše je pro obchodníka zadarmo. Banky si účtují provizi z každé transakce, která je provedena platební kartou. Její výše se pohybuje v rozmezí 1,5 a 5 procent. Stanovení její výše je opět na jednání s bankou, která ji určuje podle různých kritérií charakterizujících konkrétního obchodníka.
Každá banka si také stanovuje, jaké platební karty budou obchodníkovi akceptovat a jakou provizi si za to budou účtovat. A tak jiný poplatek může banka strhávat za platbu kartou VISA a jinou za Maestro. "Výše poplatku z transakce je individuální a bere v úvahu řadu parametrů.
Například investiční náročnost technického řešení, počet a typ instalovaných terminálů, či objemy a počty transakcí," doplňuje Simona Můčková z ČS. Banky k platebním terminálům obchodníkům poskytují i další služby, jako je proškolení obsluhy či služby specialisty na telefonu, který je schopen pomoci, pokud je se zařízením nějaký problém.