Zákazníky přitom jen může těšit, že rok od roku jsou akce agresivnější - začínají dříve a slevy jsou masivnější.
Letos ceny padají až o 70 procent.
Hračky, sport, elektronika
Podle průzkumu, který proběhl v souvislosti s anketou Obchodník roku 2006, patří mezi nejvíce zlevněné zboží hračky, sportovní potřeby, textil, oděvy a spotřební elektronika.
Je to zboží, které musí dostat obchodníci co nejdříve z pultů a skladů - je sezónní a lidé by o něj později už vůbec nestáli.
Průměrné slevy v těchto případech dosahují 50 až 70 % oproti stavu před Vánoci.
Nejvíce obchodníků, dotazovaných v anketě, také potvrdilo, že slevy slouží především k nalákání zákazníků do prodejen po předvánoční nákupní špičce. Výše slev a rozsah zlevněného zboží se navíc stávají v tomto období rozhodujícím "prostředkem" konkurenčního boje.
O tom, že se z povánočních výprodejů stává skutečně masová záležitost, svědčí i fakt, že se do výprodejů zapojilo více než 75 % dotázaných prodejců. Nad polovinu prodejců pak vypovědělo, že výprodeje spustili až po Novém roce; někteří však slevy spustili již bezprostředně po Vánocích.
- Například DVD značky Hyundai je tak možné běžně koupit za 999,- Kč, zatímco jeho cena činila 1 490,- Kč.
- LCD televizor Hitachi pořídíte za 13 990,- Kč zatímco jeho cena činila 19 990,- Kč.
- Plyšového medvídka střední velikosti lze koupit za 399,- Kč, zatímco jeho původní cena byla 599,- Kč.
- Snowboardové prkno dnes stojí 2990,- Kč, zatímco původní cena činila 4990,- Kč.
A tak by šlo pokračovat.
Slevy jsou výhodné i pro prodejce
Zatímco před vánočními svátky bylo skutečných slev jen velmi málo a obchodníci využívali Vánoce především k lákání zákazníků na konkrétní zboží, teď podle jejich výroků rozhoduje jediné kritérium - výše slevy.
Zákazníci ušetří, ale vydělá i pro prodejce. I po slevách totiž obchodníci prodávají dráž, než nakoupili ve velkoobchodě.
Prodejci snižují ceny zboží, které se při nákupním boomu před vánočními svátky neprodalo.
Mají i další důvod:přimět zákazníky nakupovat i po předvánočním boomu. V lednu jsou to vlastně druhé vánoce, na kterých vydělají.
Poklesem cen a slevami tak udržují prodejci zájem zákazníků i za cenu nižších zisků.
Slevy zabírají
Oproti jiným prodejcům zvolila odlišnou strategii síť prodejen TESCO. Tisková mluvčí Tesco Jana Matoušková říká: "Se slevami na vybrané druhy zboží jsme začali již v listopadu. Po novém roce ve slevách pokračují s tím, že do nich zahrnujeme mnohem větší okruh zboží."
Oproti předchozím letům se zájem o zlevněné zboží v prodejnách společnosti Tesco významně zvýšil a za leden jsou očekávány vyšší tržby než před rokem.
Masové slevy spustila i společnost Ahold, která v České republice provozuje hypermarkety Hypernova a supermarkety Albert. "V našich prodejnách Hypernova jsme zlevnili textil, hračky a sportovní vybavení až o 70%. Odhadujeme, že tržby za povánoční výprodeje budou větší v řádu desítek procent ve srovnání s minulým rokem." uvedl Libor Kytýr ředitel externí komunikace společnosti Ahold.
"Vesměs všichni obchodníci se v plánovaných slevách pohybují mezi 50 a 70 %. Zákazníci se tedy rozhodně mají na co těšit" shrnul získané poznatky Charlie Coode, předseda představenstva a generální ředitel GE Money Multiservis ČR, která sleduje a hodnotí vývoj cen a výši prodeje z hlediska poskytnutých půjček.
Výprodeje mohou být i v rozporu se zákonem
Loňské povánoční výprodeje byly ve znamení neférového jednání mnoha prodejců, které bylo v rozporu se zákonem. Ceny u pokladen například neodpovídaly cenám v regálech, k dispozici bylo omezené množství zlevněného zboží apod.
I letos tak Česká obchodní inspekce, která kontroluje letošní povánoční výprodeje a slevy, musí některé obchodníky stejně jako v předchozích letech pokutovat. "Regálové ceny neodpovídají cenám potom u pokladen," říká ústřední ředitel ČOI Jiří Pěkný.
Podle ČOI přesto vypadají letošní výprodeje lépe než ty loňské. Od 27. prosince do 4. ledna uskutečnila 80 kontrol a zjistila 21 pochybení. "Došlo k obrovskému zlepšení. Samozřejmě, že zjištění jsou, není to úplně ještě optimální," řekl Pěkný.