Slevy zabírají, přišly druhé Vánoce

Miroslav Zeman
9. 1. 2007 0:00
Praha - Z povánočních slev a výprodejů je masový jev: Sáhlo po nich až 75 procent obchodníků. O pár procent více než před rokem. Uvnitř: ANKETA

Zákazníky přitom jen může těšit, že rok od roku jsou akce agresivnější - začínají dříve a slevy jsou masivnější.

Letos ceny padají až o 70 procent.

Hračky, sport, elektronika

Podle průzkumu, který proběhl v souvislosti s anketou Obchodník roku 2006, patří mezi nejvíce zlevněné zboží hračky, sportovní potřeby, textil, oděvy a spotřební elektronika.

Je to zboží, které musí dostat obchodníci co nejdříve z pultů a skladů - je sezónní a lidé by o něj později už vůbec nestáli.

Průměrné slevy v těchto případech dosahují 50 až 70 % oproti stavu před Vánoci.

Foto: Aktuálně.cz

Nejvíce obchodníků, dotazovaných v anketě, také potvrdilo, že slevy slouží především k nalákání zákazníků do prodejen po předvánoční nákupní špičce. Výše slev a rozsah zlevněného zboží se navíc stávají v tomto období rozhodujícím "prostředkem" konkurenčního boje.

O tom, že se z povánočních výprodejů stává skutečně masová záležitost, svědčí i fakt, že se do výprodejů zapojilo více než 75 % dotázaných prodejců. Nad polovinu prodejců pak vypovědělo, že výprodeje spustili až po Novém roce; někteří však slevy spustili již bezprostředně po Vánocích.

  • Například DVD značky Hyundai je tak možné běžně koupit za 999,- Kč, zatímco jeho cena činila 1 490,- Kč.
  • LCD televizor Hitachi pořídíte za 13 990,- Kč zatímco jeho cena činila 19 990,- Kč.
  • Plyšového medvídka střední velikosti lze koupit za 399,- Kč, zatímco jeho původní cena byla 599,- Kč.
  • Snowboardové prkno dnes stojí 2990,- Kč, zatímco původní cena činila 4990,- Kč.

A tak by šlo pokračovat. 

Slevy jsou výhodné i pro prodejce

Zatímco před vánočními svátky bylo skutečných slev jen velmi málo a obchodníci využívali Vánoce především k lákání zákazníků na konkrétní zboží, teď podle jejich výroků rozhoduje jediné kritérium - výše slevy.

Foto: Aktuálně.cz

Zákazníci ušetří, ale vydělá i pro prodejce. I po slevách totiž obchodníci prodávají dráž, než nakoupili ve velkoobchodě.

Prodejci snižují ceny zboží, které se při nákupním boomu před vánočními svátky neprodalo.

Mají i další důvod:přimět zákazníky nakupovat i po předvánočním boomu. V lednu jsou to vlastně druhé vánoce, na kterých vydělají.

Poklesem cen a slevami tak udržují prodejci zájem zákazníků i za cenu nižších zisků.

Slevy zabírají

Oproti jiným prodejcům zvolila odlišnou strategii síť prodejen TESCO. Tisková mluvčí Tesco Jana Matoušková říká: "Se slevami na vybrané druhy zboží jsme začali již v listopadu. Po novém roce ve slevách pokračují s tím, že do nich zahrnujeme mnohem větší okruh zboží."

Oproti předchozím letům se zájem o zlevněné zboží v prodejnách společnosti Tesco významně zvýšil a za leden jsou očekávány vyšší tržby než před rokem.

Masové slevy spustila i společnost Ahold, která v České republice provozuje hypermarkety Hypernova a supermarkety Albert. "V našich prodejnách Hypernova jsme zlevnili textil, hračky a sportovní vybavení až o 70%. Odhadujeme, že tržby za povánoční výprodeje budou větší v řádu desítek procent ve srovnání s minulým rokem." uvedl Libor Kytýr ředitel externí komunikace společnosti Ahold.

"Vesměs všichni obchodníci se v plánovaných slevách pohybují mezi 50 a 70 %. Zákazníci se tedy rozhodně mají na co těšit" shrnul získané poznatky Charlie Coode, předseda představenstva a generální ředitel GE Money Multiservis ČR, která sleduje a hodnotí vývoj cen a výši prodeje z hlediska poskytnutých půjček.

Výprodeje mohou být i v rozporu se zákonem

Loňské povánoční výprodeje byly ve znamení neférového jednání mnoha prodejců, které bylo v rozporu se zákonem. Ceny u pokladen například neodpovídaly cenám v regálech, k dispozici bylo omezené množství zlevněného zboží apod.

I letos tak Česká obchodní inspekce, která kontroluje letošní povánoční výprodeje a slevy, musí některé obchodníky stejně jako v předchozích letech pokutovat. "Regálové ceny neodpovídají cenám potom u pokladen," říká ústřední ředitel ČOI Jiří Pěkný.

Podle ČOI přesto vypadají letošní výprodeje lépe než ty loňské. Od 27. prosince do 4. ledna uskutečnila 80 kontrol a zjistila 21 pochybení. "Došlo k obrovskému zlepšení. Samozřejmě, že zjištění jsou, není to úplně ještě optimální," řekl Pěkný.

 

Právě se děje

Další zprávy