Nakupování: Kdo vlastní obchodní řetězce v Česku a které z nich jsou nejsilnější

Aneta Řezníčková Jiří Kropáček Aneta Řezníčková, Jiří Kropáček
18. 1. 2023 7:33
Jako vůbec první supermarket v Česku otevřela v roce 1991 Mana holandské společnosti Ahold. Od té doby si zahraniční řetězce postupně vydobyly většinu tuzemského trhu a stále otevírají nové prodejny. Podle tržeb zde sice těžko hledají konkurenci, počtem prodejen je ovšem trumfnou obchody s českými majiteli. Podívejte se, jak obchodní řetězce rozložily své síly v tuzemsku i po celé v Evropě.

Spadá pod:

Původ:

Počet prodejen v Česku:

Země působení:

Vůbec největším obchodním řetězcem v Česku je německý Lidl, který zde působí od roku 2003 a jeho síť zahrnuje více jak 300 prodejen. Jeho dominance však není založena na počtu obchodů, ale na výši tržeb - ve finančním roce 2020/2021 tržby firmy meziročně stouply o 15 procent zhruba na 73,2 miliardy korun.

Na pozici druhého nejsilnějšího potravinářského řetězce v Česku je Kaufland, který stejně jako Lidl patří do německé maloobchodní skupiny Schwarz.

Právě z Německa přitom pochází nejvíce supermarketových hráčů na tuzemském trhu. Kromě Lidlu a Kauflandu jde například také o Globus, Penny, Normu či Makro, které v Česku každoročně dohromady vytvoří tržby za stovky miliard korun.

Ovšem počtem prodejen v Česku dominuje řetězec s českým majitelem - skupina Coop. Svaz českých a moravských spotřebních družstev v tuzemsku provozuje 2500 prodejen. Působí i pod názvy jako Jednota, Konzum, Terno či Tuty.

Králem řetězců na českém trhu se ovšem postupem času staly vietnamské večerky. Přestože součástí přehledu Aktuálně.cz nejsou, podle dat Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR ČR) v tuzemsku drží větší podíl než Lidl - přibližně čtvrtinový. Se svou obchodní strategií se tyto prodejny dokážou udržet i na místech, kde to české sítě vzdaly. Daří se jim i díky dlouhé otevírací době - často včetně svátku, nízkým nákladům a mnohdy i exkluzivnímu sortimentu.

 

Právě se děje

Další zprávy