reklama
 
 

Přes internet na telefonu jde přes 50 procent nákupů, mohou za to mileniálové

24. 3. 2019 8:06
Podíl nakupování na internetu přes mobilní zařízení se za poslední dva roky zvýšil o deset procentních bodů na 54 procent. Mobilní nákupy používají především tzv. mileniálové, tedy lidé, kteří dosáhli dospělosti na přelomu století, mezi kterými má podíl 62 procent, tedy o 13 bodů více, než v roce 2016. Češi loni uskutečnili přes mobil 42 procent nákupů v e-shopech. Vyplývá to z celoevropského průzkumu přepravní firmy DPD.

Celému on-line obchodu dominuje obchod s módou. Ta loni představovala 47 procent všech online nákupů v Evropě. Následovala obuv (39 procent), knihy (37 procent), produkty pro zdraví a krásu (35 procent) a na pátém místě elektronika (32 procent).

V České republice byla na první příčce také móda s podílem 43 procent, na druhé tradičně volnočasové zboží (37 procent) a třetí zdraví a krása (35 procent). Elektronika předehnala knihy, které byly ještě předloni na čtvrté příčce.

Počet lidí, kteří preferují doručení zboží domů, klesá, a to v tuzemském i evropském měřítku. Naproti tomu roste skupina, která si zásilku raději převezme na výdejním místě přepravce.

V České republice využívá výdejní místa 35 procent nakupujících, v Evropě 17 procent. Češi si také více potrpí na výběr přepravní společnosti. Pro naprostou většinu z nich je důležité ještě před dokončením nákupu vědět, kdo jim zboží doručí.

Potraviny si loni v e-shopech objednalo 14 procent Čechů, což je dva procentní body pod evropským průměrem. Celkem devět procent jídlo on-line nakupuje alespoň jednou do měsíce.

Podobně jako v předešlých letech roste stále i zájem nakupovat na zahraničních e-shopech. Češi v tomto ohledu předehnali zbytek Evropy (58 procent). Zahraniční e-shopy loni využilo 62 procent z nich. V polovině případů si nechali zboží dovézt z Evropské unie. Pokud nakupovali mimo EU, ve dvou třetinách případů šlo o čínské e-shopy.

Podíl internetového obchodu v Evropě se loni zvýšil o 0,2 procentního bodu na 11,5 procenta. Oblast e-commerce lehce rostla také v Česku. Přesto zůstává se svými devíti procenty pod evropským průměrem.

Tržby tuzemských e-shopů podle obchodního ředitele internetové drogerie Ageo.cz Aleše Urbánka rostou ročním tempem kolem 20 procent a letos to bude podobné. Vedle příklonu k využívání mobilních zařízení se podle něj bude na trhu stále více uplatňovat personalizace, tedy vytváření nabídek na míru konkrétního zákazníka.

E-shopy budou také poskytovat vlastní dodatečný obsah formou například blogů nebo newsletterů a díky nástupu mobilů se čeká renesance využití QR kódů. "QR kód je ideálním zástupem zdlouhavého vyhledávání. Obsahem budou rozšířené informace o produktech a službách. Obchody, které QR kódy opustily, budou muset zvážit jejich opětovné nasazení," dodal.

Korčák: Musíme přestat nakupovat, hromadění věcí štěstí nepřinese, život není konzum.

Myslíme, že nám věci přinesou štěstí, řídíme se emocemi, věci už nezmizí, ale je třeba přestat nakupovat, budete mít kontrolu nad domem, říká Korčák | Video: DVTV, Daniela Drtinová |  17:34

autor: ČTK | 24. 3. 2019 8:06

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama