Magnum, Dove i Knorr ven! Kaufland nechce výrobky Unileveru, nedohodl se na cenách

Iva Špačková Michal Šenk Iva Špačková, Michal Šenk
Aktualizováno 4. 9. 2018 15:34
Mezi sítí maloobchodních prodejen Kaufland a výrobcem zboží Unilever se rozhořel boj o přijatelné obchodní podmínky.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Petr Kučera

Praha - Kaufland už nebude prodávat výrobky společnosti Unilever. Výrobce potravin, nápojů, kosmetiky či věcí do domácnosti se znelíbil řetězci proto, že chtěl v jeho supermarketech prodávat zboží za výrazně vyšší ceny než dosud. Píší o tom německé servery. Politika Kauflandu se podle nich dotkne i českého trhu.

Německé Kauflandy začaly stahovat 480 položek Unileveru z regálů minulý víkend. Z pultů tak před očima kupujících mizely produkty značek, jako je Knorr, Dove, Langnese (v Česku Algida) či Lipton.

Prázdné regály se zaměstnanci maloobchodní sítě snažili zaplnit vlastními privátními značkami společnosti, jako jsou K-Classic, K-Bio, EXQUISIT či K-Purland, jejichž sortiment společnost neustále rozšiřuje.

Pulty prodejen se podle serveru Lebensmittel Zeitung začaly vyprazdňovat proto, že se Kaufland nedohodl s Unileverem na nákupních cenách jeho výrobků. "Nová nabídka obsahovala podmínky, které nám neumožňují nabízet to, co našim zákazníkům slibujeme - vysokou kvalitu za nízké ceny," vysvětlil serveru Andreas Schopper, vedoucí nákupu společnosti Kaufland pro Německo.

Unilever se nechtěl k situaci vyjádřit s tím, že jednání s jeho partnery jsou důvěrná.

Server Tagesschau uvedl, že rozhodnutí německé centrály nebrat další výrobky od Unileveru se dotkne i jeho zahraničních filiálek. Obchody v Česku, Polsku, Rumunsku, Bulharsku i na Slovensku mají podle serveru zákaz přijímat nové výrobky Unileveru.

Podle mluvčí tuzemského Kauflandu však u nás zmizí jen část produktů. "V České republice se nejedná o kompletní vylistování produktů Unilever. Toto opatření se týká pouze značek Knorr, Sunlight, Cocolino a Surf. Tyto značky u nás zákazníci najdou do vyprodání zásob," uvedla Renata Maierl.

Společnost podle ní zákazníkům může místo toho nabídnout širokou paletu produktů jiných silných značek, vlastní značky či další alternativy pro každodenní nákupy. Unilever ČR odpověděl stejným způsobem jako v Německu. "Diskuse s našimi obchodními partnery jsou důvěrné. Proto nemohu k tomuto tématu poskytnout vyjádření," odpověděla mluvčí Veronika Kúšiková.

V minulosti se o ceny výrobků s řetězci přeli také další výrobci. Do řetězce Kaufland například před sedmi lety odmítaly dodávat své zboží společnosti Danone a Ferrero. V roce 2012 se nedohodla na cenách se sesterským obchodním řetězcem Lidl likérka Fruko-Schulz a také ona mu kvůli tomu přestala dodávat své zboží. Do stejného boje vůči Lidlu se o dva roky později zapojil i Plzeňský Prazdroj. PepsiCo zase odmítala dodávat ze stejného důvodu nápoje i brambůrky Lays do Teska.

Poslední známější příklad dodavatelské blokády se stal letos na jaře, kdy německý řetězec Edeka odmítl prodávat výrobky společnosti Nestlé a do bojkotu zapojil i dalších pět evropských partnerů obchodní aliance AgeCore, do níž patří například i řetězce COOP. Po několika měsících se výrobky Nestlé mohly do obchodů vrátit.

Kaufland, který patří do německé skupiny Lidl & Schwarz-Gruppe, zůstává podle tržeb největším maloobchodním řetězcem s potravinami v Česku. Čísla mu ale klesají. Ve finančním roce 2016/2017 dosáhly tržby 57 miliard korun (meziroční pokles o dvě procenta), zisk klesl o pět procent na 1,97 miliardy.

 

Právě se děje

před 26 minutami

ČSÚ: Důvěra v ekonomiku po prosincovém růstu v lednu opět klesla

Důvěra v českou ekonomiku po prosincovém růstu v lednu opět klesla. Souhrnný indikátor důvěry se snížil proti prosinci o 1,3 bodu na 87,3 bodu. Klesla důvěra u podnikatelů, ještě výrazněji se snížila u spotřebitelů. Vyplývá to z údajů, které v pondělí zveřejnil Český statistický úřad.

"Začátek roku se nesl ve znamení poklesu důvěry ve všech sledovaných odvětvích ekonomiky. Podnikatelé napříč odvětvími negativně hodnotí svoji ekonomickou situaci nebo stávající poptávku," uvedl vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst. "Již tak velké obavy spotřebitelů ze zvýšení nezaměstnanosti dále rostly, ruku v ruce s obavami ze zhoršení celkové ekonomické situace," dodal.

Indikátor důvěry podnikatelů se proti prosinci snížil o 0,7 bodu na 87,1 bodu, u spotřebitelů klesl o 3,5 bodu na 88,5 bodu. Údaje za prosinec se změnily spolu s tím, jak ČSÚ v lednu čísla pravidelně přepočítává.

Zdroj: ČTK
Další zprávy