Praha - Řetězec prodejen luxusní zmrzliny Ben & Jerry's otevřel svou první pobočku v České republice. Původně americká značka, vlastněná nyní mezinárodní společností Unilever, tak působí už ve 26 zemích.
První česká prodejna je v Praze na rohu Václavského náměstí a ulice Na Příkopech. Firma očekává, že hlavními zákazníci budou zatím cizinci, kteří už značku znají. Teprve na úspěchu první prodejny závisí, zda firma otevře v Česku další prodejny.
Kopeček zmrzliny stojí 59 korun, dva 105 a tři 129 korun. Poháry přijdou na 119 korun v menší a 139 korun ve větší variantě. Na výběr je 16 druhů zmrzliny. Místa k sezení však prodejna otevře až ve druhé polovině letošního roku.
Už od roku 2007 má v Praze prodejnu konkurenční řetězec Häagen-Dazs, působící ve více než sedmdesáti zemích. Narozdíl od Ben & Jerry's prodává svou balenou zmrzlinu i v některých běžných českých obchodech.
Krávy pod dohledem hipíků
Historie značky začala v roce 1978, kdy dva kamarádi Ben Cohen a Jerry Greenfield absolvovali dálkový kurs výroby zmrzliny v ceně pěti dolarů. Ve zchátralé benzínce v americkém Burlingtonu, ve státě Vermont, pak otevřeli svoji první prodejnu zmrzliny. O rok později založili tradici Free Cone Day, dne rozdávání zmrzliny zdarma.
Od roku 1984 byla společnost kótována na burze, v roce 1994 poprvé otevřela zahraniční pobočku (ve Velké Británii). V roce 2000 prodali zakladatelé svou firmu koncernu Unilever, který mimo jiné vlastní i Algidu nebo české značky Míša, Nanuk, Eskymo a Táboráček.
Ben & Jerry's i po změně vlastníka klade důraz na principy zakladatelů, bývalých hippies. „Snažíme se vyrábět tu nejlepší zmrzlinu nejohleduplnějším možným způsobem, které zohledňuje přesvědčení jejích zakladatelů: firma má zodpovědnost vůči společnosti a životnímu prostředí," říká Martin Molčan z Unileveru. Firma například prodává „fair-trade" vanilkovou zmrzlinu, využívá obnovitelnou energii, recyklaci tuhých odpadů či ekologičnost dopravy.
Prodejna značky Ben & Jerry's bude v Česku provozována na základě franšízy. Franšízantem je společnost Ice Harmony. Její jednatel Peter Freiwald je zároveň jednatelem společnosti, která provozuje síť zmrzlinových salonů Ice Prentau a jako investor rekonstruovala a provozuje slavnou Cukrárnu Myšák.
Čtěte také: Světová kavárenská dvojka vstoupí do Česka už za měsíc McCafé v Česku startuje, první bude v Průhonicích u D1 Hypernovy končí, změnily se na Albert hypermarkety |
Stále oblíbené polárkové dorty
Ve srovnání s jinými národy jsou Češi spíše průměrnými jedlíky zmrzlin. Podle nedávné zprávy ČTK je nejvyšší spotřeba zmrzliny ve Spojených státech, kde činí více než 24 litrů na osobu a rok. V Evropě se nejvíce zmrzliny spořádá překvapivě ve Finsku (13 litrů na osobu a rok) a Švédsku (11 litrů).
Češi zůstávají ve spotřebě zmrzliny poměrně konzervativní. Například ve velkoobchodech Makro je nejprodávanější tvarohový nanuk Míša, který se začal vyrábět již téměř před půl stoletím. Druhé místo patří ruské zmrzlině.
Rostoucí zájem o zmrzlinu nezastavila ani krize. „Od ledna do května jsme zaznamenali růst prodeje o přibližně šest procent, studený červen ale nárůst zastavil," řekla ČTK mluvčí Makro Cash&Carry Markéta Světlíková. "Červencové dny s teplým počasím ale naznačují opětovné zvýšení prodejů," dodává.
Podle manažera společnosti Nowaco Lukáše Dědka je český trh ojedinělý a specifický prodejem polárkových dortů.
Jak nicméně dodávají zástupci Unileveru, čím dál větší oblibě se těší dražší zmrzliny s vybranými ingrediencemi. Lidé prý více hledí také na zdravý životní styl a všímají si, z čeho je zmrzlina složena, jaký má obsah tuku či cukru či zda obsahuje umělá barviva.
Podívejte se také na první McCafé v Česku: