Jak začít podnikat na mateřské?

Jana Zatloukalová
12. 11. 2006 0:00
Za rodičovský příspěvek toho příliš mnoho pořídit nelze. Rádi bychom proto nabídli několik rad i zkušeností maminkám, které uvažují o tom, že si na mateřské dovolené přivydělají vlastním podnikáním a založí si malou domácí živnost.

Za rodičovský příspěvek toho příliš mnoho pořídit nelze. Rádi bychom proto nabídli několik rad i zkušeností maminkám, které uvažují o tom, že si na mateřské dovolené přivydělají vlastním podnikáním a založí si malou domácí živnost.

Jak zvolit živnost?

Snad každá maminka umí něco dobře nebo má zálibu, která ji naplňuje. Právě taková činnost je ideálním kandidátem pro obor podnikání nemůžete totiž předpokládat, že z domova, s velmi omezeným rozpočtem a s dětmi dokážete rozjet velký podnik.

Infobox

Prožijte léto s naší BURZOVNÍ HROU! Pobavte se, vydělávajte a vyhrajte hodnotné výhry každý den!!

Ale proč byste nemohla jiným lidem žehlit prádlo, když vás to baví, nebo dělat několika menším firmám účetnictví, když v něm máte praxi?

V současné době existuje 124 tzv. volných živností, tedy oborů, ve kterých lze začít podnikat pouze na základě ohlášení a bez prokazování odborné způsobilosti. Přehled živností a rady, jak postupovat při jejich založení, lze najít například na portálu státní správy pro podnikatele http://www.businessinfo.cz.

Co pořídit pro začátek?

Rozhodně nezačínejte s ničím, co vyžaduje zakoupení drahých přístrojů nebo nářadí. Snažte se poradit si s tím, co již máte doma, a veškeré výdaje minimalizovat.

Kromě poplatku za živnostenský list (1000 Kč) a k tomu potřebný výpis z trestního rejstříku (50 Kč) zřejmě ještě budete muset vydat pár peněz na zakoupení nějakého praktického knižního průvodce jednoduchým účetnictvím, ale tím by vaše výdaje v podstatě mohly končit.

Kancelář ani obchod opravdu nepotřebujete, připravte si doma pracovní kout. Budoucí klienty k sobě domů zvát nemusíte, ti spíše ocení, když přijdete vy k nim.

Jak naložit s časem?

Z toho, jak vypadá denní režim vašich dětí, jistě dokážete odhadnout, kolik času můžete podnikání věnovat. Obvykle lze počítat alespoň s dvěma hodinami denně.

Chodí-li vaše děti do školky nebo váš manžel dříve z práce, o to více se můžete věnovat podnikání. Nepřeceňte však své síly, raději přibírejte nové klienty pěkně jednoho po druhém, další nabídku vezměte až tehdy, když si budete stoprocentně jistá, že ji zvládnete. Neostýchejte se někoho odmítnout jen proto, že jste již dost zaneprázdněná.

A co práce v domácnosti?

Možná vás teď napadne, že vaším podnikáním utrpí péče o domácnost, o vaření, uklízení, paní a žehlení prádla. Jistě přijdou dny, kdy nebudete vědět, kam dřív. Samostatné podnikání však není totéž, jako stálé zaměstnání, které vás vytíží každý den stejně.

Někdy budete mít dost práce s klienty, jindy méně, někdy dokonce vůbec žádnou. Nechte si proto péči o domácnost na dny, kdy se nemusíte věnovat klientům, protože zrovna nic nepotřebují. A pokud se vám v podnikání bude dařit, není nic snazšího, než si najít hospodyni, která jednou nebo dvakrát za týden uklidí byt, případně i vyžehlí nebo uvaří.

Není to nic, za co byste se měla stydět, naopak vám taková výpomoc byť placená, počítejte s 50 až 100 korunami na hodinu, samozřejmě podle dohody bude velice příjemná.

Buďte k zastižení

Nezapomeňte, že se s vámi klienti budou chtít na ledasčem domluvit. Jelikož musíte přinejmenším s dětmi chodit ven, nemá smysl uvádět na sebe kontakt na pevnou linku domů, to jedině v případě, že vlastníte telefonní záznamník. Raději sdělujte číslo na mobil, ten můžete mít u sebe, ať jste kdekoli.

A v dnešní době začíná být samozřejmostí také emailová adresa. Úplně postačí, když budete pro tyto účely využívat nejbližší internetovou kavárnu nebo knihovnu a necháte si na mobil zasílat informační zprávy o doručení nového emailu.

Kde najít klienty?

Bez klientů není podnikání, a i když si všechno zorganizujete a připravíte, pokud o sobě nedáte vědět, nikdo vaše služby nevyužije. Budete potřebovat cosi, co se jmenuje marketing. Nemusíte však hned běžet do obchodu nebo do knihovny shánět odbornou literaturu, obvykle stačí prostý rozum a trochu obchodního ducha.

Mějte na mysli tato základní pravidla:

1. Majitelé malých firem nemívají příliš vysoké rozpočty a proto se obvykle uchylují ke zmínkám ve Zlatých stránkách, novinovým inzerátům, rozhlasovým spotům, případně billboardům. Tyto způsoby prezentace rozhodně mohou být součástí úspěšného marketingu, ale rozhodně nepředstavují všechny dostupné, levné nebo bezplatné možnosti. Pokud je objevíte, dokážete podstatně zvýšit účinnost vašich marketingových akcí. Je celkem snadné dosáhnout úspěchu pečlivě promyšlenou a naplánovanou marketingovou strategií. Je ale mnohem snazší ztratit tisíce korun na nepromyšlené kampani.

2. Jednorázové oslovení klientů v podstatě nemá velký efekt. Je třeba se připomínat opakovaně a více různými způsoby. Jeden osamělý inzerát v místních novinách se tedy pravděpodobně mine účinkem.

3. Nekopírujte konkurenci! Když váš rival bude na ulici rozdávat letáky, nezačněte jej napodobovat jen proto, že to považujete za dobrý nápad a účinný způsob, jak získat klienty. Za marketingovým úspěchem většinou stojí promyšlená kombinace více různých propagačních nástrojů a pokud okopírujete jen jeden z nich a to ten nejviditelnější a obvykle také nejméně účinný nemůžete očekávat překvapivé výsledky.

4. Klienta nemůžete rovnou oslovit s nabídkou "kupte si něco ode mne!" Správnou strategií je 1. zaujmout, 2. získat si důvěru, 3. poradit, 4. prodat.

5. Při jakémkoli oslovení klientů dejte jasně najevo, jakou "protiakci" od nich očekáváte. Mají vám zavolat o zaslání katalogu? Mají si od vás vyžádat bezplatnou úvodní lekci?

6. Neplýtvejte energií na propagaci sebe a vaší firmy, soustřeďte se na klienty. Zákazníci se totiž mnohem více zajímají o to, jak jim můžete pomoci, nikoli o to, jak dlouho působíte v oboru a jaké máte školení. Informace o vás a vaší firmě mohou působit podpůrně, ale nikdy ne jako primární obsah komunikace. Jakmile přijdete na to, co klientům říkat, začnete je přitahovat jako magnet.

7. Praktické rady a inspiraci pro váš marketing v učebnicích příliš nenajdete, zkuste se raději porozhlédnout po internetu. Mnoho tipů a triků lze najít například na poradenském marketingovém serveru pro malé firmy http://www.mrwolf.cz.

Vyhodnocujte svoji strategii

Čas od času se zamyslete nad tím, čeho jste již dosáhli a co nejvíce přispělo k vašemu dosavadnímu úspěchu. Nadále se pak zaměřujte na ty aktivity, které měly největší smysl, a přestaňte dělat věci, které se vám nevyplatily. Zároveň si naplánujte, co uděláte pro další rozvoj vašeho podnikání.

A hlavně - nezapomínejte, proč podnikáte!

Podnikání z domova má smysl, pokud si něco vyděláte pro vylepšení rodinného rozpočtu a pokud si zároveň odpočinete od stereotypu v domácnosti a nepřetržité péče o děti. Když budete mít možnost rozvíjet své záliby a odreagovat se tak od každodenních starostí, čas, který následně věnujete dětem, bude mnohem kvalitnější, i když ho bude méně.

Podnikání tak může být přínosem pro celou vaši rodinu. Až děti trochu odrostou, možná, že ani nebudete uvažovat o návratu do zaměstnání, protože již budete mít svůj zavedený podnik. Pokud by však pro vás podnikání představovalo jen další fyzickou i psychickou zátěž a nikoli radost, nechte je být, nespokojenost se neodrazí jen na vás, ale také na vašich blízkých.

 

 

 

 

Právě se děje

Další zprávy