Praha - Každoroční předvánoční akce, během které e-shopy odpouští poštovné - Dny dopravy zdarma, začala v pondělí v poledne. Oproti loňsku bude trvat tři dny. Do akce se letos zapojilo téměř 1 500 on-line obchodů.
Mezi zapojenými e-shopy jsou například Datart, Mironet či Kasa.cz. Loni během Dne dopravy zdarma, kdy obchody neúčtovaly poštovné, Češi utratili rekordních 222 milionů korun. Do akce se zapojilo 1 549 prodejců. Největší zájem byl o dětské zboží a vybavení pro dům a zahradu.
Podle ředitele internetové přepravní služby Zaslat.cz Miroslava Michalka je na trhu běžné, že ve standardní dny je doprava zdarma nad 1 000 Kč. Třídenní marketingová akce je proto zaměřena na zákazníky, kteří si chtějí pořídit levnější věci. "Z pohledu přepravců půjde samozřejmě o výraznou krátkodobou zátěž, vnímáme to ale jako dobrý test připravenosti na hlavní sezonu," dodal.
E-shopy letos čekají rekordní vánoční tržby, podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci meziročně vzrostou o téměř pětinu na 38 miliard Kč.
V loňském roce se před Vánoci významně zvýšil počet stížností na dopravce - nejčastěji na dobu dodání, některé zásilky byly opožděny až o 14 dní. Není vyloučeno, že se letos bude podobná situace opakovat, kvůli nedostatku řidičů dopravních společností. "Včasné objednání zboží sníží riziko opoždění balíčku na minimum. Právě totiž nastává doba, kdy jsou e-shopy i dopravci stoprocentně připraveni, ale nejsou zahlceni," dodal ředitel zákaznického centra Heureky Jan Kriegel.
Na Dny dopravy zdarma po více než týdnu navážou nákupní akce importované z USA a Velké Británie. Black Friday letos připadá na 24. listopad, Cyber Monday na 27. listopad. Vrchol prodejů přes internet se čeká v polovině prosince.
Dny dopravy zdarma se letos konají po šesté. Více informací o zapojených e-shopech je na dendopravyzdarma.cz.