Dovolená: Víte, jak správně vybrat s kým jet k moři?

Hana Vorlíčková
1. 6. 2008 14:25
Pozor na extrémně lákavé nabídky
Cannes: Pobřeží lemují pláže s palmami
Cannes: Pobřeží lemují pláže s palmami | Foto: Irena Hejdová

Praha - Hlavní turistická sezona letos ještě nezačala, a už zkrachovala první cestovní kancelář. Jak se tedy proti případným problémům chránit a jak si správně vybrat cestovní kancelář?

Pozor na slevy

Nejprve vyřaďte z nabídek cestovních kanceláří ty, které vypadají z hlediska ceny velmi lákavě. Jedná se především o zájezdy, které se prodávají v režimu last minute již několik měsíců před odjezdem na dovolenou.

To může ukazovat na skutečnost, že firma nemá dostatečné cash flow. To samé platí i pro případy, že slevy na zájezdy v poslední minutě  jsou v porovnání s trhem extrémně vysoké. Obvyklé jsou přitom slevy 10 až 20 procent.

Foto: CCS
Čtěte také:
Spěchat na Jadran se nevyplatí. Hrozí drastické pokuty

Zkontrolujte pojistku

Zároveň je nutné si dávat pozor na to, aby cestovní kancelář měla uzavřenou pojistku pro případ úpadku. Certifikát o jejím uzavření visí většinou v pobočkách firem, nebo je k dispozici na internetu. Pokud ne, je dobré si certifikát nechat ukázat. Musí na něm být uvedeno, do kdy a u jaké pojišťovny je cestovní kancelář pojištěna.

Klient by si tak měl koupit zájezd pouze na dobu, po kterou má cestovní kancelář pojištění proti úpadku. Pokud si klient není pravostí certifikátu jistý, může se podívat na stránky příslušné pojišťovny, nebo na webové stránky Ministerstva pro místní rozvoj (www.mmr.cz).

Podle českých zákonů musí být pojištěna pouze cestovní kancelář. Tedy firma, která prodává kombinaci dvou a více služeb pro vaši dovolenou, nebo služební cestu. To znamená, že agentury, které zajistí například jen ubytování, nebo koupi letenky, pojištěny pro případ úpadku nejsou.

Jedete k moři? A jak daleko jste od něj? 

Když si už svou dovolenou vyberete, musíte s kanceláří podepsat cestovní smlouvu.  V ní musí být podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur kromě označení obou smluvních stran, (klienta a cestovní kanceláře či cestovní agentury), označení místa pobytu, typ stravy, a způsoby dopravy.

ACCKA také doporučuje, aby si klient nechal do smlouvy specifikovat důležité body zájezdu, jako například zda má zajištěn pokoj s výhledem na moře, jak daleko má být pláž od hotelu apod.

V případě, že zájezd neproběhl podle vašich představ, můžete ho po návratu do republiky reklamovat. Na případné nedostatky v poskytovaných službách je dobré na místě dovolené upozornit delegáta.

Pokud ale nebyly nedostatky odstraněny a vykompenzovány k vaší spokojenosti přímo v místě pobytu zájezdu, svou dovolenou reklamujte.

Foto: Reuters

Nebojte se reklamací 

"Podle českého zákona je potřeba podat reklamaci do 90 dní od skončení zájezdu. Reklamace se podá doporučeným dopisem adresovaným příslušně cestovní kanceláři, kde se v dopise uvede, jaké služby neodpovídaly cestovní smlouvě. Doporučujeme, aby si klient nechal tyto nedostatky přímo na místě pobytu potvrdit od delegáta cestovní kanceláře a potvrzený dokument přiložil v kopii k reklamačnímu dopisu," radí zástupci ACCKA.
 
Cestovní kancelář má povinnost do 30 pracovních dnů na tento dopis klientovi odpovědět.

 

Právě se děje

Další zprávy