ČSÚ: Češi utrácejí v e-shopech o třetinu víc než loni

Petr Kučera Petr Kučera
Aktualizováno 5. 11. 2013 12:45
Celkové maloobchodní tržby stouply meziročně o 0,5 procenta po odečtení sezónních vlivů.
Foto: Thinkstock

Praha -Češi letos v září utratili v maloobchodě o 3,7 procenta více peněz než ve stejném období loňského roku. Oznámil to Český statistický úřad.

Po odečtení takzvaných sezónních vlivů ale došlo meziročně jen ke zvýšení o 0,5 procenta - letošní září totiž mělo dva pracovní dny navíc oproti loňskému. V porovnání s letošním srpnem klesly tržby reálně o 0,7 procenta.

Na meziročním růstu tržeb se podílel více motoristický segment (2,6 procentního bodu) než samotný maloobchod (1,1 procentního bodu). Bez očištění o počet pracovních dnů stouply tržby z prodeje a oprav motorových vozidel meziročně o 9,5 procenta, po očištění o 3,3 procenta.

Největší růst zaznamenal opět prodej zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby - o 29,3 procenta.

Maloobchodní tržby ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením vzrostly o 13,5 procenta, s oděvy a obuví o 6,2 procenta, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 5,9 procenta a s výrobky pro domácnost o 3,2 procenta.

Tržby za zboží denní spotřeby včetně potravin však stále klesají. Specializované prodejny s potravinami hlásí pokles o 2,5 procenta, nespecializované o 0,2 procenta. Tržby za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží klesly o 1,3 procenta.

„Po očištění o vliv rozdílného počtu pracovních dnů se útraty v obchodech nevymykají dosavadnímu trendu. Výsledky maloobchodu stále ještě odrážejí slabou domácí poptávku, která ještě nijak nepocítila počínající oživení české ekonomiky," říká analytik ČSOB Petr Dufek.

Zlepšení? Nejdřív v příštím roce

 Analytik připomíná, že horší reálná finanční situace domácností spolu s přetrvávajícími obavami zatím ještě odrazují spotřebitele od větších nákupů a nepřímo tak nutí prodejce do dalších slev. Slabá poptávka tak stále tlačí českou inflaci směrem dolů.

„Nepředpokládáme, že by se tento trend změnil ještě do konce letošního roku. Optimističtější vyhlídky ovšem bude mít obchod už na začátku roku, kdy by lidé mohli více ušetřit v nákladech za bydlení díky levnějším energiím," očekává Dufek.

Podle Tomáše Volfa ze skupiny Citfin ukazují poslední data na vyšší tendenci spotřebitelů pořizovat si zboží dlouhodobé spotřeby, své příjmy vidí nadále spíše pozitivně, naopak se obecně spotřebitelé obávají růstu nezaměstnanosti. Citelnější navýšení tržeb očekává nejdříve od druhého čtvrtletí příštího roku.

"Zájem spotřebitelů se nadále orientoval především na obnovu a údržbu automobilů, na zboží v oblasti odívání a také kultury a sportu. Naopak nejvíce lidé stále šetřili na potravinách a pohonných hmotách," shrnuje ekonom UniCredit Bank Patrik Rožumberský.

 

Právě se děje

Další zprávy