Alza s reklamací zboží od konkurence narazila. Kampaň e-shopu pozastavil soud

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
11. 10. 2023 15:27
E-shop Alza zatím nesmí pokračovat v kampani, kterou rozjel minulý měsíc. V rámci ní oznámil, že bude přijímat k reklamaci zboží i od konkurenčních obchodů Mall.cz a CZC.cz patřících pod polskou skupinu Allegro. Nabídku této služby předběžným opatřením pozastavil Městský soud v Praze, potvrdila pro Aktuálně.cz mluvčí Alzy Eliška Čeřovská.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

Alza v září v tiskové zprávě, která je na oficiálním webu prodejce již nedostupná, oznámila, že vyřídí zákazníkům reklamaci zboží, které do konce září zakoupí na konkurenčních webech Mall.cz a CZC.cz. Zavedení služby místopředseda představenstva Alzy Petr Bena vysvětlil mimo jiné tím, že Allegro nejednoznačně informuje o budoucnosti svých e-shopů, což podle něj může u zákazníků vyvolat nejistotu.

Krok Alzy vzbudil u expertů rozpaky, například ředitelka Asociace komunikačních agentur Kateřina Hrubešová jej označila za "nestandardní marketingovou kampaň na hraně etiky".

E-shop zároveň upozornil, že reklamace je možná jen za určitých podmínek a pouze pro registrované zákazníky Alzy s jejich mobilní aplikací. "Zboží je potřeba spolu s fakturou zaregistrovat v aplikaci Alzy, a to nejpozději do 31. prosince 2023. Reklamovat je možné zboží, které zákazník nalezne ve vyhledávači Alzy při registraci produktu," informoval e-shop v obchodních podmínkách na svém webu, které už jsou ovšem rovněž nedostupné.

Důvodem pozastavení akce je podle Čeřovské z Alzy vydání předběžného opatření Městským soudem v Praze. "Službu prozatím nabízet nemůžeme," potvrzuje pro Aktuálně.cz mluvčí Alzy s tím, že firma se hodlá bránit právními prostředky.

"Bohužel se k tomu nemohu více vyjádřit, protože městský soud nám uložil povinnost zdržet se veřejného informování o kampani," pokračuje mluvčí Alzy a dodává, že i proti tomuto výroku firma již podala odvolání.

Alza přitom podle Čeřovské nesmí uvést ani to, zda se prozatímní přerušení služby týká pouze její propagace, nebo i jejího provozování. Jak se prodejce zachová k zákazníkovi, který přijde k obchodníkovi zboží od konkurence vyreklamovat, proto nesdělila.

Mluvčí pražského soudu Adam Wenig se k soudnímu řízení odmítl vyjádřit. "Obecně mohu k otázce předběžných opatření pouze sdělit, že před zahájením řízení může předseda senátu nařídit předběžné opatření, je-li třeba, aby zatímně byly upraveny poměry účastníků, nebo je-li obava, že by výkon soudního rozhodnutí byl ohrožen," doplňuje pro Aktuálně.cz Wenig.

Partnerka poradenské společnosti Grant Thornton Veronika Odrobinová upřesnila, že předběžné opatření jako takové nepředesílá, jak soud rozhodne. "Nejde o rozsudek v meritu věci, ale jen o opatření, kterým soud nařídí nějaký stav, dokud nebude rozhodnuto," vysvětluje.

Hrubešová z Asociace komunikačních agentur v září po oznámení kampaně Alzy uvedla, že předpokládá, že se bude Allegro proti akci Alzy "adekvátně bránit". Redakce Aktuálně.cz oslovila Mall.cz s dotazem, zda proti kampani Alzy podniklo konkrétní kroky, do vydání článku se však prodejce nevyjádřil.

Alza vznikla v roce 1994. Podle své poslední účetní uzávěrky vykázala předloni čistý zisk 2,5 miliardy korun, což bylo meziročně zhruba o 360 milionů korun více. Obrat obchodu meziročně stoupl o pětinu na 45,9 miliardy korun.

 

Právě se děje

Další zprávy