Kateřina Hovorková
Aktualizováno 31. 3. 2019 12:55
Máte-li hypotéku, leasing nebo jste občas poslali zálohu na elektřinu pozdě, jste v registrech dlužníků. V nich je vaše platební morálka detailně sledována. Každý přešlap v registru snižuje šance na čerpání další půjčky. Co bankám vadí a co ještě tolerují?
Rejstříků je několik
Máte-li hypotéku, leasing nebo jste občas poslali zálohu na elektřinu pozdě, jste v registrech dlužníků. V nich je vaše platební morálka detailně sledována. Každý přešlap v registru snižuje šance na čerpání další půjčky. Co bankám vadí a co ještě tolerují?
- V Česku neexistuje jednotný registr, je jich víc a každý monitoruje něco jiného. Bankovní, leasingové či pojišťovací společnosti si platební morálku klientů zjišťují nejčastěji v Bankovním registru klientských informací (BRKI), Nebankovním registru klientských informací (NRKI) a pak také v Solusu.
"Každou žádost o úvěrové produkty posuzujeme individuálně, především pak koukáme na schopnost klienta plnit závazky vůči bance. Nahlížíme do úvěrových registrů BRKI, NRKI, Solus, TelScore a dalších oficiálních databází. My pak naopak do registrů reportujeme v měsíční periodě," říká tiskový mluvčí Komerční banky Michal Teubner.
Téměř totožný je postup ostatních bank. "Používáme primárně BRKI/NRKI, tato povinnost vyplývá ze zákona o bankách. Jsou tam záznamy o všech úvěrových kontraktech klienta a jeho žádostech o úvěrové produkty. Využíváme i Solus, ve kterém jsou negativní záznamy, tedy jen dlužníci," uvádí mluvčí ČSOB Patrik Madle.